La Granada 5 -2014

Femte nummer av La Granada har for første gang fått et tema, USAs litterære sentrum – New York.

Vi ønsker med dette å gi et variert bilde av byens posisjon som litterær premissleverandør, samt gi norske lesere muligheten til å oppdage nye forfattere tilknyttet byen.

Vi har intervjuet vinner av Man Booker International Prize 2013, Lydia Davis, og forfatter og redaktør av tidsskriftet NOON, Diane Williams. Disse anerkjente kortprosaforfatterne stiller også med ferske korttekster. Andre spennende stemmer er kritikerroste forfattere som Ben Lerner og Christine Schutt. Dessuten kan vi skilte med et intervju med Paris Review-redaktøren Lorin Stein og tekster av NY-bautaen Paul Auster, for første gang utgitt på norsk. Auster tar for seg tiden etter 11. september, og tar for seg New York som en amerikansk idé.

Et knippe norske forfattere og skribenter er også med og formidler sitt inntrykk av byen. Her finnes både prosa, poesi og essay. Fotografen Christian Tunge bidrar med en spennende bildeserie.

Bidragsyterne i nummer 5 er: Paul Auster, Julian Talamantez Brolaski, Lydia Davis, Ann DeWitt, Johanne Fronth-Nygren, Liv Nimand Duvå, Ingrid Melfald Hafredal, Guro Johansen, Lincoln Michel, Ole Kristian H. Heiseldal, Leif Høghaug, Amalie Kasin Lerstang, Ben Lerner, Mark Mirsky, Ruth Mirsky, Ane Nydal, Maya Samat, Mathias R. Samuelsen, Christine Schutt, Paul H. Segar, Skjalg Wie Skaare, Christian Tunge, Kristian Wikborg Wiese, Diane Williams, James Yeh.

Mellom #2/2019 tar opp tematikken unge og lovande i omsetting, og presenterer ferske omsettingar frå ferske omsettarar!