Kunsthåndverk 3 - 2012

Tradisjonstro estetikk gir en løsrivelse fra modernismens «brudd-romanse», men alle spillerom og spilleregler er gjenstand for tolkninger. Bladet ser på ulike måter å håndtere kunst som står i en tung tradisjon; glasskunst, keramikk og graffiti m.m.

KUNSTHÅNDVERK 3.2012 – 64 SIDER MED:

Utleverende tidskapsler i brun leire
Ingrid Askeland er en keramiker med ironisk distanse; både til seg selv, omgivelsene og keramikkfagets tradisjoner. Slik får hun frem nærgående bilder av «et liv på fylla», men også nye valører i den historiske bruks- og pottemakerkunsten.

Mikkel B. Tin om tradisjon og estetikk
Ikke all kunst fordrer individuell ekspressivitet, og tradisjonskunsten har sin egen form for frihet.
Mikkel B. Tin har skrevet flere bøker om tradisjonskunsten og estetikk. Den seneste heterSpilleregler og spillerom. Selv om disse estetiske uttrykkene holder fast ved visse etablerte, gitte rammer, sier han, åpner tradisjonens uttrykk også for en form for frihet – fra den praktiske hverdagen og virkeligheten. Tin vektlegger spillteori, og viser rommet som kan skapes for fornyelse i fremførelse av estetiske tradisjoner.

Glass mellom tradisjon og improvisasjon
Vidar Koksvik har i lang tid bearbeidet og lekt med gamle former. Men selv om han arbeider i et skjæringspunkt mellom disipliner, forlater han sjelden glassets funksjonelle røtter. Han har vært kalt «glassets trollmann», og har stadig som mål å holde en stødig hånd på roret, estetisk og teknisk.

Hvem er redd for dekor og glasur?
Dansk keramikk er seg ikke lik i arbeidene til Morten Løbner Espersen, som navngir disse på dårlig latin og bruker ladede begrep hentet fra kunsthistorien. Nå stiller han ut sine nye arbeider under etikettenHorrorVacui,og han har latt seg e-postintervju i anledningen.

Kunsten å gjøre seg relevant
Den årlige forelesningen under Münchens smykkedager ble i år gitt av den nederlandske kunsthistorikeren Marjan Unger. Hun konfronterte da en internasjonal forsamling av eksperter på smykkekunst, med å hevde at flere kriser rammer særlig unge kunstnere nå, og feltet må reorientere seg i en urolig verden og straks gi opp sin altfor introverte holdning.

Anmeldelser av

Tendenser 2012 – Galleri F15
Per B. Sundberg – Bomuldsfabriken
Karen Klim – Kunstnerforbundet
Ingunn Birkeland – Galleri Format
Brit Dyrnes og Arild Juul – Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Mikkel B. TinsSpilleregler og spillerom

Leserinnlegg fra professor Søren Kjørup vedrørende redaktøren av Kunsthåndverks kritiske omtale av K-verdi/Ting Tang Trash.

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine