Gnist nr. 01/18

Tema: Skole. Hva slags skole er nødvendig for at elevene skal få utvikle sitt fulle potensial? Dette er et viktig spørsmål, ikke minst fordi det henger sammen med et enda større spørsmål. Hva slags samfunn er nødvendig for at alle mennesker skal få utvikle sitt fulle potensial – og hvordan kommer vi dit?

Det er dette venstresida sitt frigjøringsprosjekt må handle om. På samme måte som skolen må være en arena for mestring, er venstresida nødt til å bygge bevegelser som blir arenaer for mestring. For at de mange får kunnskap og selvtillit til å ta ordet i forsamlinger, og i samfunnet. Målet på om vi er på rett vei, er om vi gjør fler folk i stand til å delta i endringen av samfunnet, enten det er i klassekampen, kvinnekampen eller den anti-rasistiske kampen. Disse er ofte vevd sammen.
Dette er blant spørsmålene som motiverer denne utgaven av Gnist. Vi har ikke alle svarene, men håper å gi et bidrag til tenking og politisk handling. Fra venstre, og fra klasserommet.

INNHOLD

Leder:
Hva med skolen?

Plukk

Gnist-samtalen:
Kjønn, klasse og etnisitet i skolen

Artikler:

Jorunn Gulbrandsen: Flytt skolen ut av skolen!

Stian Bragtvedt: Skoledebatt for 100 år siden

Jorunn Folkvord: Testregimene i skolen: Kvalitet eller bare et helvete?

Magnus Henrik Sandberg: Hvis IKT ikke fantes i skolen

Cathrine Egeland: Deltid – ubehagelige spørsmål og urovekkende svare

Geir Christensen: Organisasjonsaristokratiet

Harald Berntsen: Halkavarre 1972: Offiserer med soldater på kornet

Arnulf Kolstad: Berge og Stoltenbergs helomvending

Unni Kjærnes og Erik Ness: #metoo – et vendepunkt i kvinnekampen?

Jørn Magdahl: Fra Arbeiderpartistat til multikulturalisme?

Bokmeldinger:

Cecilie Winger og May-Irene Aasen: Da tenåringene tok makta. Trettisju års opprør i fristaten Forsøksgym

Harriet Bjerrum Nielsen (red.): Forskjeller i klassen – nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen

Stephen Gowans: Washingtons long war on Syria

Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

Marie Landmark: Hendelser uten nvan

Fred Magdoff og Chris Williams: Creating an Ecological Society – towards a revolutionary transformation

Tariq Ali: The dilemmas of Lenin: terrorism, war, empire, love, revolution

Bodil Chr. Erichsen: Norske kvinners liv og kamp bind 1 1850-2000

Bokhjørnet

Revolusjonens A-Å

Vervetilbud:

100 kr for et års abonnement. Send epost til gnist@marxisme.no for bestilling.

Les bl.a..; Velkommen til Tromsø – KAI-konferanse 2018 -  Kongens Fortjenestemedalje x 2 -  Den kommunale digitale historien – KDRS som verktøy - Digital deponering i Trondheim kommune

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern