Gnist 1/19

Nummer 1 2019, har artikler om sosial reproduksjon, sjukehuskamp og pensjon, abortdebatt og et reisebrev fra markeringen av 100-årsdagen for mordet på Rosa Luxemburg i Berlin.

Noen artikler fra nummeret:

Gnist-samtalen: Colombia etter fredsavtalen og høyresidens fremmarsj i Latin-Amerika

Abortdebatt: Eivor Evenrud: Hvem skal bestemme? og Magnhild Nilsen: Vekk med abortnemndene

Cinzia Arruzza: Frå sosial reproduksjon til kvinnestreik

Helene Bank: Høyrepolitikk i all framtid/ Handelskriger og velferden

Ellisiv Rognlien: Lønn og etnisk diskriminering

Jorunn Folkvord: Hvorfor pensjonsopprør?

Margit Steinholt: Lokalisering av sjukehus, kvinnehelse og debattklima  – Hva kan man lære fra Helgeland?

Magnus Bernhardsen: Kulturkrig med vått krutt

Tomine Sandal: Rosa Luxemburg lever!

Berit Rusten: Kvinner i solidaritet med jøder som sto i fare for å bli deportert

Bokomtaler

Aktivist, redaktør og leser Erik Ness blir 70 år 11. mars 2019. Redaksjonen i Gnist Marxistisk Tidsskrift markerer det med et festskrift for han. Vi synes det er en god anledning til å løfta fram noen av de temaene Erik har vært opptatt av i sitt politiske virke. Det er blant annet artikler om tidsskrift, og historia til tidsskriftet Gnist, om den kvinnelige arbeiderklassen. Gratulerer med dagen!

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!