Gába 1-2 2012

To nye numre kommer ved årsskiftet 2013-2013. Det er valgår i sametingene både i Norge og Sverige og Gába fokuserer på samekvinners selvbestemmelse og rettigheter.

To numre vil utgis årsskiftet 2012-13.  I 2013 er det valgår ved sametingene i både Sverige og Norge, og i Norge feires at det er 100 år siden kvinner fikk allmenn stemmerett. Da passer det å fokusere på samekvinners selvbestemmelse.  Januartema tema er samekvinner og rettigheter.

Les mer her.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.