Fotografi nr. 5 - 2014

Leica fyller hundre år i år, og i den forbindelse har vi valgt "Øyeblikket" som tema for dette nummeret av Fotografi. Vi viser et utvalg fotografer som på forskjellige måter forholder seg til det avgjørende øyeblikk i sin fotografi.

Du kan lese intervjuet av Leo Rubinfien som er kurator for den største retrospektive utstillingen noensinne med Garry Winogrands bilder. Utstillingen kommer til Europa denne høsten.

Vi har snakket med fotografen Eivind H. Natvig om dokumentarfotografiet, og Fotografis tidligere redaktør Tore Holter skriver om øyeblikk som vil leve evig i fotografiets historie – og om Henri Cartier-Bressons definisjon av "det avgjørende øyeblikk".

Kjetil Røed introduserer oss for Vivian Maiers mindre kjente fargebilder, som er utstilt i Hasselbladmuseet i Gøteborg frem til 19. oktober.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!