Fotografi nr. 5 - 2014

Leica fyller hundre år i år, og i den forbindelse har vi valgt "Øyeblikket" som tema for dette nummeret av Fotografi. Vi viser et utvalg fotografer som på forskjellige måter forholder seg til det avgjørende øyeblikk i sin fotografi.

Du kan lese intervjuet av Leo Rubinfien som er kurator for den største retrospektive utstillingen noensinne med Garry Winogrands bilder. Utstillingen kommer til Europa denne høsten.

Vi har snakket med fotografen Eivind H. Natvig om dokumentarfotografiet, og Fotografis tidligere redaktør Tore Holter skriver om øyeblikk som vil leve evig i fotografiets historie – og om Henri Cartier-Bressons definisjon av "det avgjørende øyeblikk".

Kjetil Røed introduserer oss for Vivian Maiers mindre kjente fargebilder, som er utstilt i Hasselbladmuseet i Gøteborg frem til 19. oktober.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.