Fotografi #5 - 2015

I Fotografi #5 tar vi blant annet for oss temaet relasjoner og vi har pratet med fotografer som på hver sin måte har utforsket menneskelige bånd.

Vi har i dette nummeret tatt en prat med Morten Andersen som åpner en ny utstilling på Shoot Gallery i september. I spalten «Portrett» har vi møtt den legendariske konflliktfotografen James Nachtwey. Vi får også et innblikk i familiefotografiet historie og innblikket det gir oss i samfunnets utvikling.

Du kan også lese om:

• Nils Thune: Et unikt og vakkert innblikk i livet bak klosterveggene.
• John Paul Evans: Humor og politikk – bilder fra et homofilt ekteskap.
• Anders Nilsen: Lykke og frykt dokumentert i forbindelse med sønnens fødsel.
• Magdalena Wosinska: Tett på livet i Los Angeles.
• Marie Sjøvold: Serien Midnight Milk har fått mye oppmerksomhet, og blir nå også bok.

Faste spalter:

• Tester: Vi har testet Canon 5DS & 5DS R, Leica Q og Canon G3x.
• Leserbildet: Vinner i Fotografi nummer 5 ble Gunnbjørg Hage.
• Årets Fotograf: Ivar Kvaal juryerer andre runde av årets konkurranse.
• Student: Thea Løvstad reiste til London for å studere fotografi i nye omgivelser.
• Rariteter: Rundt i Norge.

Forøvrig finner du som alltid aktuelt stoff, nyheter og nytt fra NFF og NSFF.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.