Fotografi 3/15

I årets tredje utgave tar vi for oss dokumenterfotografiet. Vi har tatt en titt på årets tredje runde av Norwegian Journal of Photography, og vi har snakket med fotografer som på hver sin måte har dokumentert den verden vi lever i.

Legenden Eugene Richards besøkte i vinter Oslo i anledning festivalen Dokfoto på litteraturhuset i Oslo. Vi tok en prat med fotografen om dokumentarfotografiet og hans siste bok «Red Ball of Sun Slipping Down». Vi har også pratet med Paddy Sommerfield om en av fjorårets vakreste fotobøker; historien om fotografens egne foreldre.

I portfolio-delen av bladet ser vi på prosjekter fra Klaudia Lech, Harald K. Andersen og Larry Sultan.

Du kan også lese om: • Julia Lindemalm: Den svenske fotografen som har sett på det underlige livet på den amerikanske vestkysten. • Jo Michael: I spalten «Profil» møter vi vinneren av årets «Gullsnitt». • Student: Signe Fuglesteg Luksengard fra Norsk Fotofagskole • Lek med farger: Elizabeth Renstrom viser hvordan du med enkle grep kan få mer farge i dine portretter.

Faste spalter: • Tester: Vi ser på blant annet Nikon D750 & D7200, mellomformatskameraet Pentax 645Z og makro-objektiver • Leserbildet: Ole Walter Sundlo • Rariteter: Den spede begynnelse, Fotografis første utgivelse kom ut i 1969

Forøvrig finner du som alltid aktuelt stoff, nyheter og nytt fra NFF og NSFF.

Fotografi er nå også tilgjengelig på nettbrett, og alle abonnenter får tilgang til vårt digitale arkiv inkludert i abonnementsprsien.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!