Fotografi 3/15

I årets tredje utgave tar vi for oss dokumenterfotografiet. Vi har tatt en titt på årets tredje runde av Norwegian Journal of Photography, og vi har snakket med fotografer som på hver sin måte har dokumentert den verden vi lever i.

Legenden Eugene Richards besøkte i vinter Oslo i anledning festivalen Dokfoto på litteraturhuset i Oslo. Vi tok en prat med fotografen om dokumentarfotografiet og hans siste bok «Red Ball of Sun Slipping Down». Vi har også pratet med Paddy Sommerfield om en av fjorårets vakreste fotobøker; historien om fotografens egne foreldre.

I portfolio-delen av bladet ser vi på prosjekter fra Klaudia Lech, Harald K. Andersen og Larry Sultan.

Du kan også lese om: • Julia Lindemalm: Den svenske fotografen som har sett på det underlige livet på den amerikanske vestkysten. • Jo Michael: I spalten «Profil» møter vi vinneren av årets «Gullsnitt». • Student: Signe Fuglesteg Luksengard fra Norsk Fotofagskole • Lek med farger: Elizabeth Renstrom viser hvordan du med enkle grep kan få mer farge i dine portretter.

Faste spalter: • Tester: Vi ser på blant annet Nikon D750 & D7200, mellomformatskameraet Pentax 645Z og makro-objektiver • Leserbildet: Ole Walter Sundlo • Rariteter: Den spede begynnelse, Fotografis første utgivelse kom ut i 1969

Forøvrig finner du som alltid aktuelt stoff, nyheter og nytt fra NFF og NSFF.

Fotografi er nå også tilgjengelig på nettbrett, og alle abonnenter får tilgang til vårt digitale arkiv inkludert i abonnementsprsien.

Mellom #2/2019 tar opp tematikken unge og lovande i omsetting, og presenterer ferske omsettingar frå ferske omsettarar!