Fortid 4/2012

I 2013 er det hundre år siden norske kvinner fikk stemmerett.Fortids siste temanummer for 2012 undersøker kvinners mulighet til makt og innflytelse gjennom historien.Den lange veien mot stemmeretten var mer slingrete enn antatt.

Slingrete vei mot stemmerett

I 2013 er det hundre år siden norske kvinner fikk stemmerett på lik linje med menn. I den forbindelse har Fortid dedikert sitt siste temanummer for 2012 til å undersøke kvinners mulighet til makt og innflytelse gjennom historien. Redaksjonen ønsker å formidle at den lange veien mot stemmeretten var mer slingrete enn mange antar, og at den krever et nyansert blikk fra de som følger den.

Bladet gjennomfører med denne utgaven en betydelig ansiktsløftning. Framtida har innhentet oss, og bladet har endret grafisk utforming for å imøtekomme markedets forventninger. Like vel har vi beholdt de viktigste elementene ved Fortid, og vi håper at bladets nye utseende vil appellere både til gamle og nye lesere. Fortid er historiestudentene ved UiO sitt eget fagtidsskrift, ble stifta i 2004 og har siden utkommet fire ganger i året.

Slippet av bladet vil følges opp med debatten ”Hvorfor skrive historie om kvinners påvirkningskraft?” den 29. januar på Litteraturhuset, i samarbeid med HIFO og Norsk Tidsskriftforening.

God lesning!

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.