Fortid # 3 2013

Tema: «Studenter i samfunnet». Les bl.a. om hvordan studentene har påvirket, og blitt påvirket av, samfunnet og Samfundet. Les om Mot Dag og Rød Fronts tid i Studenter-samfundet, om studentlivet på Henrik Wergelands tid og mye annet stoff.

I anledning av Det norske studentersamfunds jubileum har vi spurt oss hvordan studentene har påvirket, og blitt påvirket av, samfunnet og Samfundet. Les om Mot Dag og Rød Fronts tid i Studentersamfundet, om reaksjoner på stengingen av Universitetet i Oslo under okkupasjonen, og om studentlivet på Henrik Wergelands tid.

Dekninga i tid og rom er også videre, fra 1500-talets Gjeble Pederssøn, ein idealistisk pedagog som i reformasjonens vakuum tok på seg ansvaret for å utdanne protestantiske prester i Norge, via mottakelsen av kvinnelige studenter ved NTH i Trondheim på begynnelsen av 1900-tallet, til studentopprøret i England i kjølvannet av innføringen av høyere studieavgifter i 2010. Dette og mye mer, pluss bokmeldinger, i siste nummer av Fortid.

Fortid er historiestudentenes fagtidsskrift ved UiO.

Bestill abonnement eller enkelteksemplar på abonnement@fortid.no

Eller les mer på:

www.fortid.no