Fett #1-15

Hva er det de driver med borti Sverige? Og hvordan står det til med norske partiers feministiske fokus? I årets første utgave av Fett er primært Norge og Sverige under lupa, noe som involverer både vikinger og «generasjon prestasjon».

Er det et feministisk himmel, et helvete eller noe helt annet? Marte Mesna ser nærmere på saken, og spør:
«Har ikke svenske feminister blitt for ekstreme, for teoretiske, for akademiske, for vulgæraktivistiske, for enerådende, og er de ikke alt for opptatte av det kjønnsnøytrale pronomenet hen

Hvordan tenker de norske politiske partiene rundt likestilling? Fett har snakket med alle fra Rødt til Frp, og Maria Dyrhol Sandvik byr på en lengre analyse av feministståa i politikken. Hun skriver bla:
«I praksis er altså Frp eit statsfeministisk parti. Det er då heller ingenting å skjemst over».

– Vi har problemer med å gjenkjenne gjennomsnittlige kvinnekropper. Vi vet ikke lenger hva det er, sier Runa Fjellanger, talsperson for Ungdom mot retusjert reklame.

«Dagens unge går under navnet ‘generasjon prestasjon’ og stresser seg psykisk syke. Det er et politisk problem.» skriver Astrid Hauge Rambøl, og etterlyser Solveig Horne og politikernes tiltak for å redde ungdommen.

Carline Tromp går sagalitteraturen etter i sømmene og finner både kvinner i langbukser og menn som ammer.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!