Fanfare #9

Første nummer med nye redaktører er ute! Utgaven handler om det å lage noe nytt. Både prosessen bak, men også det store spørsmålet: Hvorfor lager man noe nytt i det hele tatt? sier Herman Breda Enkerud, som sammen med Christa Barlinn Korvald er nye redaktører for tidsskriftet Fanfare.

De ble spurt om å ta over tidsskriftet på tampen av 2016, rett etter at Fanfare hadde blitt kåret til «Årets Nordiske Tidsskrift». Og da ... måtte de finne på noe ...

Nytt! Nytt! Nytt!
– Samtidig som vi har prøvd å lage et nytt Fanfare, fornye et tidsskrift som har eksistert siden 2013 og invitere nykokte mennesker, har vi prøvd å finne svar på hva fornyelse og «det nye» egentlig er, sier Christa Barlinn Korvald.
– Utgaven er blitt en feiring av det nye, men også om all tvilen som følger med, utfyller Breda Enkerud.
Nummeret kommer med ferske bidrag fra blant andre: Anne Hilde Neset, Ali Soufi, Jon Refsdal Moe, Pom Poko, Lars Fiske, Aksel Kielland, Eli Mai Huang Nesse, Ellen Mari Thelle, Emil Johnsen, Emilie Blichfeldt, Magnus Sparsaas, Sigurd Lamark og Thomas Espevik.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.