FANFARE #2

Byen er en sammenstimling av mennesker som er engstelige for å være alene, sier forfatter Tor Åge Bringsværd i FANFARE #2. Bygda er der norsk skjønnlitteratur foregår, mener Jon Refsdal Moe, teatersjef på Black Box Teater. Les Fanfares bygdenummer!

Byen er en sammenstimling av mennesker som er engstelige for å være alene, sier forfatter Tor Åge Bringsværd i FANFARE #2. Bygda er der norsk skjønnlitteratur foregår, mener Jon Refsdal Moe, teatersjef på Black Box Teater. For forfatter Victoria Kielland er bygda det stedet hun alltid har hatt dårlig samvittighet for ikke å komme fra. Når kongen kommer til Åmli, spiller Jonas Alaska. Fotograf Karoline Hjorth reiste til New York, men endte opp med å kle opp gamle seniorhelter i natur. Ingvild Schade måtte flytte fra Drammen for å debutere som forfatter - med en bok om Drammen og drammensere.

FANFARE #2, BYGDENUMMERET, inneholder i tillegg bidrag av og med blant annet: Ole Robert Sunde, Bendik, Biri-tapet, Kaja Schjerven Mollerin, Linn Rottem, Katrine E. Strøm, Suttungbevegelsen, Maria Tryti Vennerød, LOPI, Charlotte Rostad, Mikkel Bugge, Jannicke Systad Jacobsen, Kval&Actionfilm, Norsk Rockforbund.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.