Drama 3/2012

"Det å knytte sammen glede og læring er dramafagets største potensial - og utfordring". Les mer i nyeste DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift - med "Glede" som tema.

DRAMA 3-2012 har "Glede" som tema.

"Det å knytte sammen glede og læring er dramafagets største potensial - og utfordring", skriver Tor Helge Allern i sin artikkel om glede i mimesis. Men hvordan snakke edruelig om fenomenet "glede" uten å gripe til for søtladne ord og vendinger? Hvordan kan man definere noe så eterisk - for om mulig å stimulere til mer reflektert dramapraksis og -forsking?

Fra temanummeret:

LEK, GLEDE OG HUMOR
 - Om likhetene mellom humor, glede, lek og skapende virksomhet av Frode Søbstad

GLEDEN VED Å ETTERLIGNE OG GJENSKAPE
 - Om nøkkelbegrepet mimesis som kilde til glede i drama/teater av Tor-Helge Allern

FRYD LIGGER OG VENTER PÅ DEG
 - Hvordan og hvorfor legge til rette for fryd og glede i dramapedagogisk arbeid av Sonja Kibsgaard

- HVORFOR ER IKKE HUMOR INKLUDERT I LÆREPLANENE?
- Portrettintervju med Ása Helga Ragnarsdóttir
av Ingvild Birkeland

Faste spalter:

FRILANSEREN
- Faste spørsmål om tilværelsen som dramapedagog-freelancer

KUNSTFAGHIERARKIET?
- De nordiske kultur- og utdanningsministerne svarer uttaler seg om forholdene for (og mellom) kunstfagene i skolen

PRAKSISINTERVJUET
 - Dramapedagoger observerer hverandres opplegg og stiller kritiske spørsmål

Kontakt: Ansvarlig redaktør Hedda Fredly
redaksjon@dramaiskolen.no +47 976 66 361

Les mer her

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!