Drama 2 - 2015

Tema: Fiksjon <-> Virkelighet. Dersom man anvender «virkeligheten som forelegg for fiksjonen» må man ta høyde for at virkelige liv gjerne er rotete, uperfekte og uten klare narrativer. Er dette til hinder for helhetlige, rørende, klartkommuniserende verk?

En del kunstnere, biografer, dokumentarister, filmskapere og andre kan synes å mene det – at man må legge til og trekke fra for å få historiene til å gå opp og for å gjøre det hele klart og fattbart for publikum. Men er den ryddige fortellingen viktig for å la «virkeligheten få skinne»? Eller risikerer man å rive vekk potensielle ladede øyeblikk og detaljer fordi man søker en perfekt dramaturgisk oppbygning? Hvordan tar man høyde for at livet får skinne igjennom i fiksjonaliering av det dokumentariske og samtidig gjøre det hele kunstnerisk interessant?

Dette er noe av det vi har undersøkt i denne utgaven av tidsskriftet DRAMA, hvor tema er drama- og teaterarbeid som opererer i skjæringspunktet mellom Fiksjon og Virkelighet.

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift tidsskrift skal fremme drama-/teaterpedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1. Tidsskriftet er inne i sin 52. årgang, kommer ut i tre tykke utgaver i året, redigeres i tråd med Redaktørplakaten, og hvert nummer er knyttet til et aktuelt tema. Utgis av interesseorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene. Ansvarlig redaktør leder en nordisk redaksjon på seks kyndige fagpersoner. Alle artikler leveres av frivillige bidragsytere fra hele Norden.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no)

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!