DRAMA 1/2015

Tema: ROM: Hva slags rom skaper teatret i dag, og hvordan? Hvordan kan dramapedagogikken la seg inspirere av utviklingen av nye former for teaterrom?

Årets første utgave av DRAMA har rom som tema. Les blant annet om performance- og aktivistgruppa Sisters Hope som omformer skolebygg til performance-installasjoner og lar en fiksjonsbasert logikk være styrende for "undervisningen". Alt for å forsøke å nå det ultimate Sanselige Samfunn.

I Cantabile 2 og danske Carte Blanches forestilling Life Live! blir tilskuerne både publikum og innhold. Samtidig skaper forestillingen en sterk estetisk ramme, og «på den måde bliver vores historier en del af et kunstværk», skriver Joanna Magierecka, som opplevde Life Live! i et industrilokale på Bryn i Oslo.

Rikke Gürgens Gjærum undrer hvilken betydning stedet får for anvendelsen av teatret. Hun finner at stedet kan være vert for kunst som erkjennelsesform: «Kunsten får dermed en plass midt i menneskets tilværelse, og kan utvide den daglige horisont som ellers er bundet til gjøremålene og vanene» skriver Gjærum.

Dette og mer til kan du lese om i dette nummeret, som ble sendt ut til alle DTP-medlemmer i påska. Du kan også lese det her: http://dramaogteater.no/tidsskriftet-drama/tidligere-utgaver-av-drama/

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift kommer fra 2014 av ut i tre tykke utgaver i året (ikke fire, slik tradisjonen har vært), og utgis av fagorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene.

Tidsskriftet skal fremme dramapedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!