DRAMA 1/2014

Tema: KRITIKK

"Prase is good for the ego, but bad for the arts" hevder Jane Simmons i sin artikkel i dette temanummeret om kritikk. Hun har fått mye oppmerksomhet i hjemlandet Australia for sine cut-the-crap-teateanmeldelser på bloggen Shit On Your Play, og har dratt erfaringene som teateranmelder inn i undervisninga av sine elever. Hun hevder at teaterkunstnere og dramaelever er like; de vil bli bedre i det de gjør. Da er grundig og operasjonalisert kritikk avgjørende.

I denne utgaven av tidsskriftet DRAMA har vi sett på kritikkens plass i og av dramaarbeid, både innen forskning og undervisning. Ordet kritikk er for mange i feltet ladet med negative konnotasjoner. Kan vi klare å snu det? Å stille krav er å ta folk på alvor.

DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift kommer fra 2014 av ut i tre tykke utgaver i året (ikke fire, slik tradisjonen har vært), og utgis av fagorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene.

Tidsskriftet skal fremme dramapedagogisk debatt, faglig fordypning og stimulere god praksis og forskning. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Ansvarlig redaktør: Hedda Fredly (redaksjon@dramaiskolen.no

Les mer her: http://dramaogteater.no/tidsskriftet-drama/tidligere-utgaver-av-drama/

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!