bøygen # 4 2012

Hva er språk for oss som skriver? bøygen har utfordret etablerte forfattere og debutanter til å skrive skjønnlitterære tekster om språk i vid forstand.

Svaret er at språket er nært. Det er ikke postmodernistenes ugjennomtrengelige tegn, ikke det søkemotoroptimaliserte ­eller fremmede digitale. Det skjønnlitterære språket åpner et annet rom.

Hødnebø viser hvordan språket kan splitte. Jakhelln er dominant og sikker i møte med språket. Debutantene utforsker sitt eget språk med nysgjerrighet. I Pricks novelle møtes språk og erotikk. Grens essay forsvarer språket mot kritikken. Hos Langva blir det som er vanskelig å si skrevet med runer. Borgland leter etter et ord som er forsvunnet i tiden. Poesien leker seg frem gjennom flere språk hos Holm, mens den hos Sangtarash finner veien fra farsi til engelsk.

Dette er bare noen av bidragsyterne i bøygens skjønnlitterære nummer. Én ting forbinder dem alle: I 2012 søker vi oss så nær språket vi kan komme.

bøygen er et litterært tidsskrift ved Universitetet i Oslo som kan kjøpes hos Narvesen eller hos utvalgte bokhandlere.

Eksemplarer kan også bestilles ved henvendelse til boygen-redaksjonen@ilos.uio.no.

Filosofisk supplement er et studentdrevet tidsskrift for filosofi. Denne utgaven er dedisert til Immanuel Kant og hans filosofi. Tekstene er skrevet av både nåværende og tidligere studenter, samt akademikere fra inn og utland.