bøygen # 4 2012

Hva er språk for oss som skriver? bøygen har utfordret etablerte forfattere og debutanter til å skrive skjønnlitterære tekster om språk i vid forstand.

Svaret er at språket er nært. Det er ikke postmodernistenes ugjennomtrengelige tegn, ikke det søkemotoroptimaliserte ­eller fremmede digitale. Det skjønnlitterære språket åpner et annet rom.

Hødnebø viser hvordan språket kan splitte. Jakhelln er dominant og sikker i møte med språket. Debutantene utforsker sitt eget språk med nysgjerrighet. I Pricks novelle møtes språk og erotikk. Grens essay forsvarer språket mot kritikken. Hos Langva blir det som er vanskelig å si skrevet med runer. Borgland leter etter et ord som er forsvunnet i tiden. Poesien leker seg frem gjennom flere språk hos Holm, mens den hos Sangtarash finner veien fra farsi til engelsk.

Dette er bare noen av bidragsyterne i bøygens skjønnlitterære nummer. Én ting forbinder dem alle: I 2012 søker vi oss så nær språket vi kan komme.

bøygen er et litterært tidsskrift ved Universitetet i Oslo som kan kjøpes hos Narvesen eller hos utvalgte bokhandlere.

Eksemplarer kan også bestilles ved henvendelse til boygen-redaksjonen@ilos.uio.no.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.