Bøygen #3/12

ser på hvordan mat er blitt benyttet som tema, symbol og metafor i litteraturen gjennom tidene;  mat og de sanselige opplevelsene knyttet til et måltid er også allesteds-nærværende, der utallige matretter er blitt tilberedt, servert og fortært.

bøygen #3/12 er i salg!

Fysisk næring er nødvendig for å overleve, men mat og de sanselige opplevelsene knyttet til et måltid er også allestedsnærværende i litteraturen, der utallige matretter er blitt tilberedt, servert og fortært.

bøygen #3/12 ser på hvordan mat er blitt benyttet som tema, symbol og metafor i litteraturen gjennom tidene – fra et tragisk måltid hos Seneca, via døperen Johannes´ diett, viktoriansk erotikk, blasfemiske og hellige måltider hos Huysmans til matvaner hos Hamsuns litterære karakterer, surrealistisk kokekunst, Murakamis spagettiår samt mat i russisk litteratur og fraværet av mat hos Herta Müller. I nummeret finnes også nye skjønnlitterære tekster fra i dag om blant annet mat og minne, manerer og glupskhet.

I den nyeste utgaven av bøygen: Mat i litteraturen. Fra antikken til i dag står mat i fokus, og dette blir belyst ved hjelp av fagtekster, bokomtaler og skjønnlitterære tekster. Henry Notaker, Per Buvik og Maria Amelie er noen av dem som har bidratt til dette gastronomiske nummeret.

bøygen er et litterært tidsskrift ved Universitetet i Oslo som kan kjøpes hos Narvesen eller hos byens bokhandlere. Eksemplarer kan også bestilles ved henvendelse til boygen-redaksjonen@ilos.uio.no.

Bon appétit!

Redaktører for bøygen #3/12 er Johanna Birkeland og Anita Christensen.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.