Bøygen 2/12

Den ferskeste utgaven av bøygen tar for seg glemsel og ser på hvordan glemsel og erindring forholder seg til språk, skrift og litteratur. Forå kunne erindre er man først avhengig av å glemme – for så å plutselig komme på det igjen, bevisst eller ubevisst.

Glemselen er som erindringens negativ, som en usynlig del av helheten. Men der erindringen er en skapende, aktiv prosess, handler glemsel mer om det ufrivillige og sykdom. Glemsel kommer også til uttrykk som en redsel; er ikke skrift av og til et uttrykk for det man er reddfor ikke å huske?

Denne utgaven av bøygen tematiserer på ulike måter glemsel. Vi har tekster om språkhistorisk husk, om afasi, labyrinter, hukommelse, skjønnlitterære fragmenter og déjà vu med blant andre RagnhildE. Reinton, Linn Strømsborg, Line Toftsø og Maren Berg Grimstad somtekstforfattere.

bøygener et litterært tidsskrift ved Universitetet i Oslo som fås kjøpt hos Narveseneller hos byens bokhandlere. Eksemplarer kan også bestilles ved henvendelse tilboygen-redaksjonen@ilos.uio.no.

Ansvarligredaktør er Nina Hagerup.

www.boygen.net

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.