Bøygen 1/2012

Ny utgave av bøygen med tema ”stedet og litteraturen”; bøygens første nummer av 2012 tar for seg litteratur som springer ut i fra eller på forskjellige måter tematiserer sine geografiske omgivelser

Ny utgave av bøygen med tema ”stedet og litteraturen”

bøygens første nummer av 2012 tar for seg litteratur som springer ut i fra eller på forskjellige måter tematiserer sine geografiske omgivelser. Vi ser på stedet som kulisse og karakter, dynamikken mellom sted og ikke-sted, og stedets virkningskraft på forfatter og tekst. Gjennom fagartikler og skjønnlitteratur sveiper vi innom såvel hjemlige trakter som storbyene Roma, Paris og Jerusalem, de amerikanske sletter og den australske landsbygda.

Nummeret inkluderer tekster av Kjersti Annesdatter Skomsvold, Louise Mønster, Jon Nygaard, Melanie Duckworth, et intervju med Ingvild H. Rishøi og mye mer. Redaktører er Anita Christensen og Barbra E. Grøgaard.

http://www.boygen.net/ Kontaktinformasjon: Anita Christensen, anita.christensen87@gmail.com Barbra E. Grøgaard, barbraeg@gmail.com, tlf. 92 61 82 51

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.