Beijing TRH #5 2017

Dette har vi tenkt en del på: Bak enhver bok finnes det et utall andre potensielle bøker som aldri ble realisert. Veier man ikke gikk, til tross for at lendet på et tidspunkt lå åpent og forlokkende i den retningen. I filmbransjen har «cutting room floor» blitt et begrep som refererer til opptakene som gjøres, men likevel ikke ender opp i den ferdige filmen. Hvilke bortklipte scener ligger og slenger rundt på norske forfatteres gulv? Og hva kan de fortelle oss om de ferdige bøkene?

Vi har i dette nummeret bedt en håndfull norske forfattere om å dele utelatte tekster fra sine forfatterskap. Det har vært spennende lesning. Agnes Ravatns Fugletribunalet har for lengst blitt en folkekjær roman, og i høst ble den nominert til den prestisjefylte Dublin Literary Award. I vår temadel om «litterære outtakes» kan du lese den originale slutten, som skiller seg drastisk fra den Ravatn senere endte opp med å bruke. Pedro Carmona-Alvarez viser hvordan det befinner seg en lang historie bak noe som i Bergen Ungdomsteater bare er en lett antydning. Johan Harstads alternative begynnelse til Max, Mischa & Tetotensiven, som i seg selv kan leses som en fullgod kortprosatekst, forteller om et prosjekt som har gjennomgått mange stadier, og som kunne ha endt opp som noe ganske annerledes enn det til slutt ble.

Les også Eline Bjerkans reisebrev fra Marokko, utdrag fra Morten Samdals kommende debutroman, refleksjoner rundt Trondheim som stratifisert by, et intervju med de nye redaktørene i The Believer, samt våre fire, ferske debutanter. Vi presenterer også nye gjendiktninger av Jan Wagner og Martin Corless-Smith, samt den første siden av Leif Høghaugs imøtesette arbeid med å gjenskape Finnegans Wake på norsk.

Bidragsytere: David Aasen, Linea Bancel, Pedro Carmona-Alvarez, Maren Berg Dybvik, Sofus Greni, Johan Harstad, Leif Høghaug, Ida Hegazi Høyer, Martin Ingebrigtsen, Nadji Aïssa Khéfif, Inger Wold Lund, Andreas Mostervik, Christian Aske Myrhaug, Hanna Hårsaker Nakken, Agnes Ravatn, Morten Samdal, Kjersti Annesdatter Skomsvoll, Asbjørn Stenmark. Redaksjon: Mathias R. Samuelsen, Rune F. Hjemås, Knut M. Tjørstad, Eline Bjerkan, Martin Brovold og Sunniva Elise Heim.

Nummerets magasinkunstner er Kristine Wathne.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!