Arr - Idéhistorisk tidskrift 2/2014

Tema: Familien. Dette nummeret av Arr handler om hvordan familien gjennom historien har vært gjenstand for stor interesse og påvirkning fra instanser utenfor familien – staten, filosofene, politikerne, kirken eller reklamebransjen.

Vi investerer mye i våre familier. Det skjer innenfor en ramme av samfunnsvilkår og familieidealer i stadig forandring. I dette nummeret får vi et innblikk i et mangfold av familiemodeller og familieidealer. Variasjon og hyppige endringer ser ut til å være regelen, ikke unntaket.

TEMA

Reinert Skumsnes: Familie og kjønn i det gamle Egypt

Ville Vuolanto: Fjerne fedre, Sterke mødre? Foreldre-barn-forhold i senromerske overklassefamilier

Line Cecilie Engh: Magnum sacramentum: Kristning av ekteskapet i middelalderen

Kjersti Fjørtoft: Familien – fra samfunnskontrakt til romantikk

Harald Thuen: Familieillusjoner: Historiske modeller i oppdragelsen av forsømte og vanskelige barn

Emil Nicklas Johnsen: Biskop Hans Lassen Martensen som familieideolog

Hans Lassen Martensen: Utdrag fra Den Christelige Ethik (1878)

Dina Roll-Hansen: Familien og revolusjonen

Aleksandra Kollontaj: Moderskapets byrde og Sovjetrepublikken (1918)

Ragni Indahl og Hilde Norrgrén: Drømmen om Perky Pat: 50- og 60-tallets amerikanske kjernefamilier i Philip K. Dicks science fiction

UTENOMTEMA

Ranveig Roaas Wilhelmsen: Capitoli: Machiavellis politiske poesi

Niccolò Machiavelli:Capitoli

Baard Olav Skogrand: En fin dag på Karl Johan: Om stat og politikk hos Marcus Monrad

Lansering av nummeret med debatt om "den nye Familien" på litteraturhuset 5.november: http://www.arrvev.no/nyheter/ny-familie-bedre-familie

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!