Arr 4 -2013

Arr tar for seg ulike aspekter ved disiplin innenfor alt fra stoisk filosofi, den romerske hær, tukthuset i Christiania, speider-bevegelsen og våre dagers barnehager

Arr – Idéhistorisk tidsskrift er ute med nytt nummer med tema "Disiplin"

Fra lederen:

"Et samfunn uten noen form for disiplin ville umiddelbart opphøre som samfunn. Men disiplinen kan ta mange former, utøves på mange områder og oppleves forskjellig. I dette nummeret av Arr har vi villet utforske noen av de forestillinger om disiplin som har vært i omløp fra antikken til i dag."

I nummeret vil du kunne lese artikler som tar for seg ulike aspekter ved disiplin innenfor alt fra stoisk filosofi, den romerske hær til tukthuset i Christiania på 1700-tallet, speiderbevegelsen og våre dagers barnehager.

Temaartikler:

Håvard Løkke: Selvdisiplin og selvforståelse i stoisk filosofi

Torstein Torgner: Disiplin i den spartanske og romerske hær

Arvid Evjen Andersen: Ulydige barn på tukthuset i Christiania, 1741–1771

Ingrid Markussen: Hustavlen og Aristoteles: En disciplinerende affære

Petter Dass: Huus–tavlen forfattet i tolv sange

Espen Schaanning: «Halvdød av frost, men levende og beredt» – Speiderbevegelsen som disiplineringsprosjekt

Gudmund Skjeldal: Den disiplinerte amatør – Eit essay om ein langrennsløpar med berre ein stav, og ideane som kanskje låg koda i ei skiløype

Mari Pettersvold og Solveig Østrem: Fra danning og demokrati til lydighet og disiplinering

Ulla-Britt Lilleaas og Dag Ellingsen: Den gode tvangen

Utenomtema:

Martin Ivar Hveem Fjeld: I resepsjonens vold – Nils Kjær og norske essaybegreper

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!