Arr 2- 2012

Temanummer om smerte; samtale mellom en fakir og en smertepasient. Les også artiklene "Døden som tyv – Sorg og mening hos Egil Skallagrimsson og Jens Nilssøn", "Sannhetens pris og forskerens rolle", bokmeldinger og annet stoff

Temanummer om Smerte

Frivillig og ufrivillig smerte

Samtale mellom en fakir og en smertepasient
Håvve Fjell er selvlært fakir og performancekunstner med smerte som arbeidsfelt. Anna Tostrup Worsley er forfatter og profesjonell pasient med 20 års erfaring i å leve med kronisk smerte. Fra sine ulike ståsteder diskuterer de den individuelle smerteopplevelsen.

Andre artikler fra dette nummeret

Døden som tyv – Sorg og mening hos Egil Skallagrimsson og Jens Nilssøn

Sannhetens pris og forskerens rolle – Svar til Thomas Ugelvik

Bokmeldinger fra dette nummeret

En stedig historiker

Speiderbevegelsens oppdragelsesideologi

Inn i nattens historie

Før, etter, under og over «Rubin-året»

Den suverene

Eichmann bak masken

Kameleonen Goebbels

Far i stua

Robespierre som romer

2087 spørsmål om jødenes liv og virke i tsarens Russland

Medvitslause kvinner og den store vekkinga som heimsøkte vårt land

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.