Arr 2- 2012

Temanummer om smerte; samtale mellom en fakir og en smertepasient. Les også artiklene "Døden som tyv – Sorg og mening hos Egil Skallagrimsson og Jens Nilssøn", "Sannhetens pris og forskerens rolle", bokmeldinger og annet stoff

Temanummer om Smerte

Frivillig og ufrivillig smerte

Samtale mellom en fakir og en smertepasient
Håvve Fjell er selvlært fakir og performancekunstner med smerte som arbeidsfelt. Anna Tostrup Worsley er forfatter og profesjonell pasient med 20 års erfaring i å leve med kronisk smerte. Fra sine ulike ståsteder diskuterer de den individuelle smerteopplevelsen.

Andre artikler fra dette nummeret

Døden som tyv – Sorg og mening hos Egil Skallagrimsson og Jens Nilssøn

Sannhetens pris og forskerens rolle – Svar til Thomas Ugelvik

Bokmeldinger fra dette nummeret

En stedig historiker

Speiderbevegelsens oppdragelsesideologi

Inn i nattens historie

Før, etter, under og over «Rubin-året»

Den suverene

Eichmann bak masken

Kameleonen Goebbels

Far i stua

Robespierre som romer

2087 spørsmål om jødenes liv og virke i tsarens Russland

Medvitslause kvinner og den store vekkinga som heimsøkte vårt land

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!