ArkitekturN nr. 6/2015

Hva skal til for å redusere nordmenns økende CO2-utslipp til et bærekraftig nivå? Sykkelgate som ikke er noen sykkelgate, kjøkkenarkitektur gjennom det 20. århundre, m.m.

Bærekraftig hverdag?

Nordmenn ligger på verdenstoppen når det gjelder CO2-utslipp, og utslippene bare øker. I gjennomsnitt slipper hver av oss ut ti tonn CO2 i året. Hva skal til for å redusere tallet til et bærekraftige nivå? I  det svenske pilotprosjektet ”One Tonne Life”, flyttet en vanlig småbarnsfamilie inn i et klimasmart hus og la om vanene sine. I løpet av seks måneder var de nede i 2,8 tonn pr. år. Solveig Nygaard Langvad har sett nærmere på det svenske prosjektet. Finnes det noen tilsvarende initiativer i Norge?

På sykkelens premisser

De siste 70 årene har vi planlagt byer og bygget gater med bilen som byuviklingens fremste premissleverandør. I den ferske transformasjonen av Torggata i Oslo, har Sweco Norge laget en gate for syklister og fotgjengere. Men Torggata er fremdeles ikke noen sykkelgate, mener Iwan Thomson og Pernille Heilmann Lien i Lala Tøyen.

Salmer fra kjøkkenbenken

Fra fortidens bryggerhus til skaprekkene i dagens leiligheter: kjøkkenet har bestandig vært viktig, og utformingen av kjøkkenet har fulgt rådende arkitektoniske idealer. Mathilde Sprovin og Even Smith Wergeland har sett på det norske kjøkkenet gjennom det tyvende århundre.

Kommersielle signalinteriører

I en hverdag der netthandelen øker, er den fysiske butikkens rolle i ferd med å endre seg. Kristina Ketola Bore har blant annet besøkt fire interiørprosjekter i Oslo, der arkitekturen er blitt en del av en utvidet merkevarebygging: Aker Brygge, Østbanehallen og butikkene til Aesop og Yme.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!