ArkitekturN nr. 5/2015

Les: Økolandsbyen i Hurdal er en suksess, og det spørres om det er tatt riktige grep i de nye bygatene i Bjørvvika. Les også om modul-byggeprosjektet Grønneviksøren studentboliger i Bergen.

Økolandsbyen i Hurdal

Det bærekraftige livet er ikke lenger forbeholdt hardbarkede økoentusiaster som vil bygge sitt eget halmhus. I Hurdal skal økolandsbyen i løpet av de nærmeste årene utvides med 175 nye boenheter, utarbeidet av arkitektene i Aktivhus AS. De nye husene har allerede blitt en formidabel salgssuksess og økolandsbyen er blitt navet i en bredere bærekraftsatsing i kommunen. Arkitektur N har besøkt den lille dalen hvor framtidens boformer er under bygging – nå.

– Dette er forskning under bygging. Vi evaluerer underveis, sier økolandsbygründer Simen Torp.

Utviklingen av en ny livsstil i økolandsbyen handler ikke bare om bolig, men også om sosial organisering, matforsyning og arbeidsplasser. Målet er at Hurdal økolandsby skal være et sted hvor du kan bo, leve, arbeide og dyrke.

Nye gater i Oslo

De nye hovedgatene i Bjørvika – Dronning Eufemias gate og Kong Håkon 5.s gate – har fått brede fortau, sykkelstier og en rik og variert vegetasjon, med 55 ulike sorter trær, utformet av landskapsarkitektene i Dronninga Landskap.

– Mangfoldet er imponerende. Men hvor mange trær trenger man egentlig, spør landskapsarkitekt Martin Theill Johansen.

– Et yrende folkeliv i gatene var en hovedmålsetning. Men har planleggerne av Dronning Eufemias gate faktisk tatt de fysiske grepene som må til?, spør arkitekt og professor Einar Lillebye.

Grønneviksøren studentboliger

Grønneviksøren studentboliger i Bergen er tegnet av 3RW arkitekter. Med til sammen 727 hybelenheter er studentboligene blant Europas største modulbyggeprosjekter. Arkitekt Joakim Skajaa plasserer det nye tilskuddet til landets studentboliger i en historisk og nasjonal sammenheng, mens arkitektene Isabel Melo og Solveig Mathiesen vurderer prosjektets plass i den urbane transformasjonen som finner sted i Bergen.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.