ArkitekturN 4/12

Les bl.a.: Kulturbygg i Norden; vi presenterer Islands nyeste praktbygg, Harpa, og Kilden, Kristiansands nye konsert- og operahus. Kilden er en ambisiøs bygning, men representerer en type arkitektur som også har problematiske aspekter.

Arkitektur N nr. 4 2012

Kulturbygg i Norden

Reykjavik er en av flere byer i Norden som har satset på kulturbygg for å trekke kreativ arbeidskraft til det postindustrielle bysamfunnet. I tillegg til Islands nyeste praktbygg, Harpa, presenterer Arkitektur N nr. 4 2012 Kilden, Kristiansands nye konsert- og operahus, tegnet av ALA Architects og SMS Arkitekter. Kilden er en ambisiøs bygning, men representerer en type arkitektur som også har problematiske aspekter, skriver Erling Dokk Holm i omtalen.

Et verktøy for endring

Gjennom et helt år med møter, samtaler og intervjuer forberedte Tyin Tegnestue
byggingen av et møtested for folk i de uformelle bosettingene i Klong Toey i Bangkok. Den lille konstruksjonen er et verktøy for å takle både praktiske og sosiale utfordringer.

Ildsjeler

Med prosjektet ”Ildsjeler” ville Helen & Hard sette bærekraft i et større perspektiv, ved å koble mennesker med ideer og initiativ sammen for å utvikle et tenkt tettsted i Norge. I ”Ildsjel”-prosjektet er ikke arkitekturen et spørsmål om fysisk form, men om en måte å tenke på, skriver arkitektene i presentasjonen.

Arkitektur er en utøvende kunst

Arkitekter ser fremdeles seg selv gjennom 1800-tallets briller. Men arkitektur handler ikke om å lage bilder, det er en utøvende kunst, skriver arkitekturhistorikeren Alberto Pérez-Gómez i dette essayet.

Fremtidens bokhandel

Mens bokhandlerne strever i konkurranse med digitale alternativer, benyttet Tanum AS rehabiliteringen av sitt flaggskip på Karl Johan til å feire boken som gjenstand. De nye interiørene ble til gjennom et nært samarbeid mellom arkitekt og interiørarkitekt. Interiørarkitekt Ellen S. Klingenberg har snakket med dem begge.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Nummer 1 2019, har artikler om sosial reproduksjon, sjukehuskamp og pensjon, abortdebatt og et reisebrev fra markeringen av 100-årsdagen for mordet på Rosa Luxemburg i Berlin.

Nyheter fra Eurozine