ArkitekturN 2/2012

Byutviklingsprosessen i Bjørvikaområdet er en av de mest gjennomdiskuterte noensinne i Norge. Les også Kunstnerhus på Fogo Island, Kjoler og konstruksjoner, Designer av det uventede m.m

Arkitektur N nr.2 2012

Kunstnerhus på Fogo Island
Saunders Architecture fra Bergen tegner kunstnerhus for gründerorganisasjonen Shorefast på den lille øya Fogo utenfor Newfoundland.

Kjoler og konstruksjoner
Dagens byggeindustri baserer seg på de påkledde bygg. Særlig i et nordisk klima pakkes konstruksjonene inn og forhindres fra å bli en del av arkitekturen. Men hva har egentlig dagens bygg under kjolen? Einar Bjarki Malmquist har snakket med Arne Henriksen, som blant annet er arkitekt for den nye T-banestasjonen på Bekkestua.

Klar for det klimanøytrale livet?
Hva hjelper det med høye ambisjoner når ikke engang de som tegner pilotprosjektene kunne tenke seg å gi slipp på parkeringsplasser og dele kjøkken med naboen? spør arkitekt Mette Mogensen og landskapsarkitekt Kathrine Strøm Brattli i en artikkel i dette nummeret av Arkitektur N.
Redaktør Ingerid Helsing Almaas har latt seg inspirere av boken Time to eat the dog, som lover ideologi-nøytrale svar på hvordan vi bør leve for å sikre en bærekraftig fremtid.

Designer av det uventede
Den britiske designeren Ross Lovegrove har gitt form til alt fra vannflasker til småhus. Interiørarkitekt Ellen S. Klingenberg har diskutert forskjellen mellom kunst og design med den lekne formgiveren.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!