ArkitekturN 2-14

Les bl.a.: Jensen & Skodvin har tegnet et sommerhus på Vestlandet som ikke følger vanlige spilleregler. Den alternative arbeidsplassen. Fangeleirhistorien i Norge. Kunst av kullstøv.

Arkitektur som innovasjon

Jensen & Skodvin har tegnet et sommerhus på Vestlandet som ikke følger vanlige spilleregler. - Dagens lovverk hindrer innovasjon i byggebransjen, sier arkitekt Jan Olav Jensen, som mener at private oppdragsgivere har frihet til å velge bedre og rimeligere løsninger enn det offentlige.

Fangeleirhistorien i Norge

Andre verdenskrig satte mange spor etter seg i det norske landskapet, men hvordan har disse sporene blitt behandlet i ettertid? Annegreth Dietze-Schirdewahn har sett på minner og minnesmerker i landskapet.

Den alternative arbeidsplassen

Det har gått mer enn 15 år siden norske bedrifter begynte å leke med tanken på alternativer til tradisjonelle cellekontorer. Interiørarkitekt Ellen Ledsten har sett på kontorutviklingen i Norge, og vurdert løsningene i DNBs nye hovedkvarter i Bjørvika.

Kunst av kullstøv

Marit Justine Haugen har brukt kullstøv, forkullede trebiter og metallgjenstander fra det brente asylmottaket i Lier i installasjonen Coal.

Fra hotell til kreative kontorer

Kaels Studio har utformet nye lokaler for reklamebyrået SMFB i et gammelt hotell i Kvadraturen.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!