ArkitekturN 1/13

Les bl.a: Skitt, kanel og summen av tusen valg - Tyin tegnestue har bygget et opplæringssenter for kanelbønder på Sumatra.  Ingerid Helsing Almaas har snakket med Yashar Hanstad og Andreas Gjertsen om kaneltre og norsk byggeskikk.

Skitt, kanel og summen av tusen valg

Etter at de hadde bygget ”sommerfuglhusene” i Thailand ble de unge arkitektstudentene Yashar Hanstad og Andreas G. Gjertsen kastet ut i en ny tilværelse, med internasjonale priser og mye medieoppmerksomhet. I løpet av kort tid har Tyin tegnestue blitt et etablert navn i norsk arkitektur, med prosjekter som strekker seg fra et barnehjem på grensen til Burma til en kanelfabrikk på Sumatra. Men hvordan skal de klare å overføre erfaringene sine til en norsk virkelighet? Og hvordan gikk det egentlig med sommerfuglhusene?

Ingerid Helsing Almaas har snakket med Tyin tegnestue om ”The Tyin touch”, den bratte læringskurven og hvordan det nye senteret for kanelarbeidere på Sumatra ble til.

Lambda for enhver pris?

Som høyhus bryter Lambda-prosjektet med den konvensjonelle måten å organisere kunstmuseer på. Finnes det egentlig noen fordeler ved å velge en vertikal fremfor en horisontal organisering? Og hvordan vil Lambda kunne fungere som museumsbygg? Sivilarkitekt Arne Gunnarsjaa har studert prosjektet og mener at Lambda skaper flere problemer enn det løser.

Mellom konstruksjon og sammenbrudd

Norske bygningsmyndigheter satser for ensidig på passivhuset som løsningen på fremtidens klimautfordringer. Dette kan gå fryktelig galt, skriver sivilarkitekt Bjørn Berge.

Den blågrønne byen

Økende nedbør og flere flomutsatte områder gjør vann og vannhåndtering til en viktig del av opplevelsen av byen. Det finnes allerede interessante prosjekter på området ”blå-grønn”-byutvikling, blant annet Svartdalen i Oslo og Ilabekken i Trondheim.

Knapphet og kreativitet på 33.breddegrad

Masterstudenter fra AHO har reist den lange veien til Chiles Stillehavskyst for å lære å bygge. I ”Ciudad Abierta”, den åpne byen, tar de poesien til hjelp.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.