ArkitekturN 1/13

Les bl.a: Skitt, kanel og summen av tusen valg - Tyin tegnestue har bygget et opplæringssenter for kanelbønder på Sumatra.  Ingerid Helsing Almaas har snakket med Yashar Hanstad og Andreas Gjertsen om kaneltre og norsk byggeskikk.

Skitt, kanel og summen av tusen valg

Etter at de hadde bygget ”sommerfuglhusene” i Thailand ble de unge arkitektstudentene Yashar Hanstad og Andreas G. Gjertsen kastet ut i en ny tilværelse, med internasjonale priser og mye medieoppmerksomhet. I løpet av kort tid har Tyin tegnestue blitt et etablert navn i norsk arkitektur, med prosjekter som strekker seg fra et barnehjem på grensen til Burma til en kanelfabrikk på Sumatra. Men hvordan skal de klare å overføre erfaringene sine til en norsk virkelighet? Og hvordan gikk det egentlig med sommerfuglhusene?

Ingerid Helsing Almaas har snakket med Tyin tegnestue om ”The Tyin touch”, den bratte læringskurven og hvordan det nye senteret for kanelarbeidere på Sumatra ble til.

Lambda for enhver pris?

Som høyhus bryter Lambda-prosjektet med den konvensjonelle måten å organisere kunstmuseer på. Finnes det egentlig noen fordeler ved å velge en vertikal fremfor en horisontal organisering? Og hvordan vil Lambda kunne fungere som museumsbygg? Sivilarkitekt Arne Gunnarsjaa har studert prosjektet og mener at Lambda skaper flere problemer enn det løser.

Mellom konstruksjon og sammenbrudd

Norske bygningsmyndigheter satser for ensidig på passivhuset som løsningen på fremtidens klimautfordringer. Dette kan gå fryktelig galt, skriver sivilarkitekt Bjørn Berge.

Den blågrønne byen

Økende nedbør og flere flomutsatte områder gjør vann og vannhåndtering til en viktig del av opplevelsen av byen. Det finnes allerede interessante prosjekter på området ”blå-grønn”-byutvikling, blant annet Svartdalen i Oslo og Ilabekken i Trondheim.

Knapphet og kreativitet på 33.breddegrad

Masterstudenter fra AHO har reist den lange veien til Chiles Stillehavskyst for å lære å bygge. I ”Ciudad Abierta”, den åpne byen, tar de poesien til hjelp.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!