Arkitektur N nr.7-2014

I dette nummeret forteller Jan Carlsen og Are Carlsen historien om Hecla, en skandinavisk industrisuksess i New York. Du kan også lese om Villa Tussefaret, vinneren av Betongelementprisen 2014, og Helen & Hards boligtårn på Rundeskogen.

Hecla: en industrifortelling

I siste halvdel av det nittende århundre etablerte nordmannen Carl Michael Eger og dansken Niels Poulson Hecla Iron Works i New York. Eger og Poulson bygget en industrisuksess på ett enkelt metallbehandlingspatent, men satte sitt uutslettelige preg på New Yorks arkitektur. Jan Carlsen og Are Carlsen har jaktet på det som er igjen av Heclas arbeider, og presenterer historien i Arkitektur N.

Alene med naturen? Ikke nå lenger

Nasjonalmuseets vakre utstilling ”Alene med naturen” gir en sjelden anledning til å ta avskjed med en romantisk holdning til naturen som fremdeles dominerer norsk kultur og heller møte dagens utfordringer, skriver Ingerid Helsing Almaas.

Rundeskogen

Helen & Hards boligtårn på Rundeskogen ligger ved et knutepunkt som forbinder tre større byer: Sandnes, Sola og Stavanger. Prosjektet utfordrer det eksisterende eneboligområdet, men legger vekt på balansen mellom de høye bygningene, det offentlige grøntarealet på bakkenivå og utsikten over fjorden for naboene.

Villa Tussefaret

Lie Øyen Arkitekter fikk i oppgave å tegne et lite, billig hus, med plass til en familie og mulighet for utleiedel. Løsningen ble prefabrikkerte betongelementer. Betongelementene er satt sammen til et stort ”skall”, som kan underdeles på ulike måter. Eneboligen ble tildelt Betongelementprisen 2014.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Filosofisk supplement er et studentdrevet tidsskrift for filosofi. Denne utgaven er dedisert til Immanuel Kant og hans filosofi. Tekstene er skrevet av både nåværende og tidligere studenter, samt akademikere fra inn og utland.