Arkitektur N nr.7 2013

Regjeringsbygningens fremtid;  kunne man  bruke ventetiden til å gi den tomme konstruksjonen et nytt meningsinnhold? Hva med urban birøkt? Les også om de nye kulturskolene i Stavanger, jenter i det aktive byrommet og om The Thiefs interiør

Bier i regjeringskvartalet?
Regjeringsbygningen har et sjeldent assosiasjonspotensial, både i kraft av sin historie og i bygningens kunst og arkitektur. Etter terrorangrepet assosieres den med vold og uvisshet, og for hver dag den står tom, vokser ubehaget. Mens vi venter på den endelige avgjørelsen om bygningens fremtid, kunne man kanskje bruke tiden til å gi den tomme konstruksjonen et nytt meningsinnhold? Arkitektur N ba Eriksen Skajaa Arkitekter om å komme med et forslag til midlertidig bruk av høyblokken. Hva med urban birøkt?

Også i dette nummeret:

Er det plass til jenter i det aktive byrommet?
Hvordan kan man få unge jenter til å bruke byen til noe annet enn kafébesøk og shopping? Arkitekt Bianca Hermansen ser på hva som skal til for å lokke jenter til urbane mosjonsaktiviteter.

Kulturskoler i Stavanger
Med Arkitekturverkstedet/Asplan Viaks nybygg for Stavanger kulturskole og Stavanger katedralskole er Bjergsted i ferd med å bli byens nye kulturområde. – Et fremadskuende utviklingsprosjekt med høye arkitektoniske kvaliteter, mener Erling Dokk Holm.

Tilfluktssteder
Arkitektur kan også være omsorg. Snøhettas paviljong ved Forester Hill Hospital i Aberdeen er et sted hvor kreftpasienter og pårørende kan få hjelp og veiledning, i varme og vennlige omgivelser. Eik bo-og behandlingssenter, tegnet av Longva arkitekter, gir demente et trygt og stimulerende sted å bo.

The Thief
Det nye hotellet på Tjuvholmen, tegnet av Mellbye arkitekter, tilbyr gjestene både design og kunst – ”stjålet” fra Astrup Fearnly Museet. Interiørarkitekt Leif Lindberg har besøkt hotellet og lurer på om det ikke er tenkt litt for mye, av litt for mange?

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.