Arkitektur N nr.4-2014

Arkitektur N mener at det i for liten grad har vært rom for frie innspill om det fremtidige regjeringskvartalet. Samtalen om regjerings-kvartalet må fortsette.

Samtalen om regjeringskvartalet er ikke over

For å berike debatten rundt regjeringskvartalets fremtid, inviterte Arkitektur N og 0047 til åpen idédugnad i februar 2014. Over 50 prosjekter kom inn – i et spekter fra dikt til konkrete prosjektforslag – og ble utstilt i 0047s galleri. Arkitektur N nr.4 presenterer et utvalg prosjekter fra utstillingen.

Samtidig som Arkitektur N gikk i trykken, kunngjorde imidlertid regjeringen at de hadde valgt det såkalte ”Konsept Øst”, og å bevare Høyblokka og rive Y-blokka. Men Arkitektur N mener at det i for liten grad har vært rom for frie innspill om det fremtidige regjeringskvartalet. Samtalen om regjeringskvartalet må fortsette. Det er lenge før vi er klare for noen arkitektkonkurranse.

Mot ”Konsept Øst”

Pål Henry Engh fra LPO Arkitekter beskriver arbeidet frem mot ”Konsept Øst” og de fire andre alternativene som ble foreslått for det nye regjeringskvartalet, som en del av den såkalte konseptvalgsutredningen.

Åpenhet og demokrati

Utredningen av det nye regjeringskvartalet bør flyttes ut av byråkratiet en stund, mener professor Ole Møystad. Dette handler om uendelig mye mer enn behovet for kontorarealer og sikkerhetstiltak.

Forestillinger om fremtiden

Kan vi tenke oss en arkitektur som både er vakker og bidrar til fellesskapets beste? Spør Alberto Pérez-Gómez, professor i arkitekturteori og -historie.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!