Arkitektur N nr. 8/2015

Tema: Sjenerøse boliger. I mange av de boligene som selges i norske byer i dag er plassen så nøye definert at det egentlig bare er én måte
å møblere på.

Den som flytter inn kan få bestemme trekket på sofaputene, men noen andre har bestemt hvor sengen skal stå og hvor man skal sette seg ned når man kommer hjem fra jobb. Rammene for det livet som skal utspille seg i boligen er allerede fastlåste.

I dette nummeret av Arkitektur N ser vi på et utvalg av små prosjekter, for det meste boliger, som åpner for en helt annen frihet. Noen er svar på åpenbare overskuddssituasjoner, som hytter eller sommerhus. Noen
er skreddersøm for en bestemt oppdragsgiver. Men felles for disse husene er at de har en stor sjenerøsitet i forhold til det livet de skal romme. – Denne friheten burde være en naturlig del av all boligarkitektur, og en naturlig forventning hos alle som skal bo, sier redaktør Ingerid Helsing Almaas.

Prosjektene som presenteres spenner fra Gartnerfuglen arkitekters luftige frirom på Mallorca, til Kvalbein arkitekturs minimale enebolig for en mor og ett barn på Kongsberg.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!