Arkitektur N nr. 7/2015

Har yrkesfagelever generelt dårligere lokaler enn elever på studiespesialiserende fag? En ny forskningsrapport viser at det er betydelige kvalitetsforskjeller mellom læringsmiljøene som tilbys elever på videregående skole, til tross for ny politisk godvilje i forhold til yrkesfagene.

En lysende framtid for alle?

Skoleforskerne Leif Houck og Nina Huynh har foretatt en sammenlignende undersøkelse av undervisningsarealene til yrkesfaglige og studiespesialiserende programmer. De mener at resultatet er nedslående. – Det ser ut som om det er kultur for at elever på yrkesfag kan få undervisningsrom som i mindre grad har godt dagslys og utsyn, sier Leif Houck. Dette nummeret av Arkitektur N presenterer Houck og Huynhs forskningsartikkel. I tillegg har Helle Benedicte Berg snakket med oppdragsgivere og arkitekter.

Boligprosjekt utenom det vanlige

Green House i Oslo, tegnet av Element Arkitekter, er et boligprosjekt hvor byggherre og arkitekt har vært mer ambisiøse enn det som ofte er tilfelle i dagens markedsstyrte boligutvikling. Kristina Ketola Bore har snakket med noen av dem som flyttet inn da det grønne huset sto ferdig for to år siden.

Friluftsliv i byen

Hva skjer med muligheten for friluftsliv når byene vokser og fortettes? Bianca Hermansen og Sophia Schuff mener at det må legges til rette for et urbant friluftsliv: aktiviteter som utnytter landskapene i den urbane periferien.

Å designe for fellesskapet

Aquarama i Kristiansand er et av Norges største svømmeanlegg. Det var et mål i prosjektet av parken rundt anlegget fremdeles skulle oppleves som offentlig og tilgjengelig for alle. – Det krever en bevisst holdning helt fra den overordnede byplanleggingen og ned til de små detaljene, sier landskapsarkitekt Espen Evensen Reinfjord.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!