Arkitektur N nr. 6 - 2012

Norsk arkitektur – endelig online. Interessen for arkitektur i Norge øker stadig. Nå har Arkitektur N laget www.architecture-norway.no, i samarbeid med de prisbelønte designerne i Sletten og Østvold, hvor vi presenterer samtidsarkitekturen i Norge.

Norsk arkitektur – endelig online!

Interessen for arkitektur i Norge øker stadig, men hittil har det manglet et nettsted for norsk arkitektur på engelsk. Nå har Arkitektur N laget www.architecturenorway.no, i samarbeid med de prisbelønte designerne i Sletten og Østvold. architecturenorway.no presenterer endelig samtidsarkitekturen i Norge for internasjonalt publikum.

Byjordbruk

Arkitektur N nr. 6 ser på det urbane jordbruket. Det landskapet som er i ferd med å vokse frem på takene i flere amerikanske storbyer kan gi oss nye måter å tenke byen på, skriver Ingerid Helsing Almaas. Fotograf Are Carlsen har vært på besøk i New Yorks takhager, mens Røyne Kyllingstad tar for segHungry City, en mangfoldig bok om byen og maten.

Frivillige syr byen sammen

Den kommersielle utviklingen i Harstad har sprengt sentrum i stykker. Med ”Stien Langs Sjøen”, en planlagt syv kilometer lang gangforbindelse mellom bydelene, forsøker arkitekt Jim Myrstad og lokale frivillige å sy byen sammen igjen.

Militært treningsanlegg på Haakonsvern

Haakonsvern i Bergen har fått et nytt treningsanlegg, utformet av Longva arkitekter og Grindaker landskapsarkitekter. Anlegget ligger i tett kontakt med fjorden og er tilrettelagt både for opplæring i militære ferdigheter og for leirens ansatte.

Selvika, Nasjonal turistveg Havøysund

Reiulf Ramstad Arkitekters betongkonstruksjon for Nasjonale turistveger skal forsterke opplevelsen av å bevege seg fra veien ned til stranden i Selvika. Prosjektet gir universell tilgjengelighet til sitteplasser, kjøkken og ildstedet ved havet.

Farger, funksjon og følelser

Interiørarkitekt Anne Berentsen står bak en lang rekke prestisjetunge prosjekter, fra totalrenoveringen av Slottet til innredningen av Reitangruppens kontorbygg. Katharina Styren har snakket med Berentsen om svarte flater, rosa flygler og hvordan fargesetting kan skape funksjonelle og uttrykksfulle rom.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!