Arkitektur N nr. 3 - 2014

Restaureringen av Eidsvollsbygningen har vært et av de mest omfattende restaureringsprosjektene i nyere norsk historie. Se den nye fotoversjonen av riksforsamlingen som gir et representativt bilde av dagens norske befolkning.

Tilbake til 1814

Restaureringen av Eidsvollsbygningen har vært et av de mest omfattende restaureringsprosjektene i nyere norsk historie. Ved hjelp av blant annet blymaling og håndsøm har bygg og interiør blitt gjenskapt så nøyaktig som mulig, slik det så ut i mai 1814. For 4B arkitekter og resten av prosjekteringsgruppen har veien dit likevel ikke vært fri for overraskelser eller kontroverser.

Et moderne riksportrett

Kunstneren Trond Hugo Haugen har laget en oppdatert versjon av Oscar Wergelands portrett av riksforsamlingen i 1814. Hans nye foto gir et representativt bilde av dagens norske befolkning.

Åpne rom for psykisk helse

I Kronstad distriktpsykiatriske senter i Bergen har Origo Arkitektgruppe og Smedsvig landskapsarkitekter skapt åpne rom, takhager og torg for å gi positive opplevelser til både pasienter og publikum i en tett bysituasjon.

Nytt kommunesenter på Nesodden

Det nye kommunesenteret Tangenten samler flere funksjoner under samme tak, og legger til rette for sambruk og overraskende møter. Ratio arkitekter har samarbeidet tett med interiørarkitektene hos Beate Ellingsen AS.

En kollektiv fritidsbolig

Aarhønehytta, NTNU-studentenes nye hytte på Selbu, har sengeplass til 30 og er utformet som en variant av bokollektivet; en motvekt til dagens ofte svært luksuriøse fritidsboliger.

3D-printingens forbannelse

De siste årene har mange arkitekter og designere latt seg begeistre av 3D-printingens fantastiske muligheter. Men den nye teknologien kan komme til å gjøre mer skade enn gavn, hvis vi ikke klarer å forholde oss til materialitet i et dynamisk miljøperspektiv, skriver forskeren Rachel Armstrong.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine