Arkitektur N nr. 3 - 2014

Restaureringen av Eidsvollsbygningen har vært et av de mest omfattende restaureringsprosjektene i nyere norsk historie. Se den nye fotoversjonen av riksforsamlingen som gir et representativt bilde av dagens norske befolkning.

Tilbake til 1814

Restaureringen av Eidsvollsbygningen har vært et av de mest omfattende restaureringsprosjektene i nyere norsk historie. Ved hjelp av blant annet blymaling og håndsøm har bygg og interiør blitt gjenskapt så nøyaktig som mulig, slik det så ut i mai 1814. For 4B arkitekter og resten av prosjekteringsgruppen har veien dit likevel ikke vært fri for overraskelser eller kontroverser.

Et moderne riksportrett

Kunstneren Trond Hugo Haugen har laget en oppdatert versjon av Oscar Wergelands portrett av riksforsamlingen i 1814. Hans nye foto gir et representativt bilde av dagens norske befolkning.

Åpne rom for psykisk helse

I Kronstad distriktpsykiatriske senter i Bergen har Origo Arkitektgruppe og Smedsvig landskapsarkitekter skapt åpne rom, takhager og torg for å gi positive opplevelser til både pasienter og publikum i en tett bysituasjon.

Nytt kommunesenter på Nesodden

Det nye kommunesenteret Tangenten samler flere funksjoner under samme tak, og legger til rette for sambruk og overraskende møter. Ratio arkitekter har samarbeidet tett med interiørarkitektene hos Beate Ellingsen AS.

En kollektiv fritidsbolig

Aarhønehytta, NTNU-studentenes nye hytte på Selbu, har sengeplass til 30 og er utformet som en variant av bokollektivet; en motvekt til dagens ofte svært luksuriøse fritidsboliger.

3D-printingens forbannelse

De siste årene har mange arkitekter og designere latt seg begeistre av 3D-printingens fantastiske muligheter. Men den nye teknologien kan komme til å gjøre mer skade enn gavn, hvis vi ikke klarer å forholde oss til materialitet i et dynamisk miljøperspektiv, skriver forskeren Rachel Armstrong.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!