Arkitektur N nr. 1-2017

Mellom det gamle og det nye ligger et stort spenn av muligheter, fra vedlikehold, reparasjon og restaurering til full transformasjon. Arkitektur N nr.1 presenterer blant annet kulturarenaen Sentralen, utstillingsserien Repair og restaureringen av den historiske hagen på Stend hovedgård.

Reparasjon, transformasjon

Atelier Oslo og KIMA arkitektur har transformert to gamle bankbygg i Kvadraturen til kulturarenaen Sentralen, som kombinerer det røffe og uferdige med det polerte og restaurerte. Galleri ROM har invitert tre kunstnere og arkitekter til å se potensialet i reparasjon – fra gjenbruk av utgåtte dører til stopping av votter.

På sporet av en tapt hage

Hageanlegget på Stend i Fana tilhører en av de få gjenværende hovedgårdene i Norge fra 1600-tallet. Landskapsarkitektene Annegreth Dietze-Schirdewahn, Bjørn Anders Fredriksen og Anne K. Irgens forteller om det møysommelige detektivarbeidet for å gjenskape deler av Stends historiske hageanlegg.

Sykkelhoteller

Togstasjonene i Lillestrøm og Asker har fått nye sykkelhoteller, som skal stimulere til økt bruk av sykkel og kollektivtransport. Byggene tilbyr sikker sykkelparkering som gjør det lettere å kombinere sykkel og tog, og tilfører også områdene nye kvaliteter.

Kunnskapsbygning

Den norske doktorgradsutdanningen i arkitektur har gjennomgått store endringer de siste 30 årene. En av utfordringene har vært å finne frem til en akademisk metode som passer fagfeltet. Kristina Ketola Bore har snakket med ansatte og tidligere studenter ved doktorgradsprogrammene om ambisjoner og utfordringer for arkitekturforskningen.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!