Arkitektur N nr. 1-2016

Les bl.a. om bibliotek for den digitale tidsalderen og om viktigheten av å planlegge for rikere aktivitetsmiljø i bysentra

Framtidens bibliotek

I sentrum av Toronto har Snøhetta tegnet et nytt tilskudd til Ryerson University: et bibliotek for den digitale tidsalderen. Konseptet for Ryerson Student Learning Centre er inspirert av de historiske samlingsstedene i det gamle Hellas, hvor læring var en grunnleggende sosial praksis. - Det nye læringssenteret er et forum der studentene og allmennheten kan blande seg, skriver den kanadiske arkitekten Raja Moussaoui.

Konstruktiv motstand

I et naturreservat i det nordlige Kina har Jensen & Skodvin Arkitekter tråklet en gangsti mellom fredede trær og konstruert et beskyttende ståltak som svever på tynne søyler over en drikkevannskilde. - Alle komposisjoner har godt av å møte en eller annen form for vanskelighet, sier arkitekt Jan Olav Jensen i et intervju med Einar Bjarki Malmquist.

Friluftsliv i hverdagsbyen

Det kommersielle presset på bysentrum øker, og det blir viktigere og viktigere å planlegge for rikere aktivitetsmuligheter i byen. Brattøra friområde i Trondheim og Sørenga sjøbad i Oslo, tegnet av henholdsvis PIR II / SLA og LPO Arkitekter / Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue, er to eksempler på vellykkede friområder i tett by.

Poler i norsk byplanlegging

Sverre Pedersen og Frode Rinnan representerer ulike plantradisjoner, men er blant de få som gjorde det 20. århundres norske byplanlegging interessant, skriver professor ved AHO, Karl Otto Ellefsen, i et bokessay om to nye biografier.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Tema for årets femte utgave er fagfornyelsen. Fokus ligger på tverrfaglige temaer i de nye læreplanene som ble tatt i bruk i høst, og på hvordan digitalisert undervisning påvirker lærer og elev. Mange interessante perspektiver åpner seg når man ser nærmere på hvordan de ulike temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling krysser hverandre.