Arkitektur N nr 04/2013

Nordmenns treningsvaner har endret seg drastisk; dagens ungdom velger andre aktiviteter enn organisert konkurranseidrett. De statlige midlene som  investeres i konvensjonelle idrettsanlegg treffer altså en stadig mindre del av befolkningen.

Arkitektur N nr 04/2013
Nye handlingsrom. Nordmenns treningsvaner har endret seg drastisk i løpet av de siste tiårene. Dagens ungdom velger uformelle, mestringsbaserte aktiviteter fremfor organisert konkurranseidrett. De statlige midlene som fremdeles investeres i konvensjonelle idrettsanlegg treffer altså en stadig mindre del av befolkningen. – Vi må tenke bymiljøet på en annen måte og revurdere bruken av spillemidlene, hevder landskapsarkitekt Espen Evensen Reinfjord.

Også i dette nummeret:

Flom som ressurs
Flom er et økende problem over hele verden. Er det mulig å finne strategier og løsninger for en norsk virkelighet ved å se til Kina, som har en mer enn 5000 år lang historie med flomhåndtering? Tore Edvard Bergaust og Karsten Jørgensen har snakket med landskapsarkitekt og professor ved Beijing University, Kongjian Yu. – Flom er en ressurs man må bli venn med, sier Yu.

Arkitektur etter katastrofen
Jordskjelvet og tsunamien som rammet Japan i 2011 ble et nasjonalt traume. Men de japanske arkitektene som ville bidra til gjenoppbygningen av lokalsamfunnene, møtte en annen virkelighet enn den de hadde forventet. I dette nummeret av Arkitektur N presenteres prosjektet ”Home-for-all”, i tillegg til et intervju med Toyo Ito, årets Pritzkerprisvinner.

Bofellesskap anno 2013
Andelen enslige husholdninger øker raskt, særlig i byene. Det er dyrt for den enkelte, kostbart for samfunnet og tar opp store byarealer. I denne situasjonen er det kanskje ikke rart at kollektive boformer er i ferd med å få en renessanse, riktignok i mindre ideologiske versjoner enn 70-tallets bofellesskap. Magdalena Eckersberg, Nina Haeg og Ellen Ledsten har besøkt kollektive boliger i Norge, Sverige og Danmark.

Overraskelser på boks
"Send oss en kasse med det som inspirerer deg", sa arkitektparet Billie Tsien og Tod Williams til 35 av sine venner og kolleger – arkitekter, skribenter og kunstnere. Resultatet var en rekordhøy fraktregning, og en vakker og underlig samling av gjenstander som ble vist på arkitekturbiennalen i Venezia 2012.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Visueltkonkurransen 2013: Gull til www.architecturenorway.no!
Designbyrået Sletten & Østvold vant gull for www.architecturenorway.no, Arkitektur Ns engelskspråklige nettside, i årets Visueltkonkurranse. – Dette er et stilrent, minimalistisk og typografidrevet nettsted som fremstår som tidløst og troverdig, sier juryen.

Filosofisk supplement er et studentdrevet tidsskrift for filosofi. Denne utgaven er dedisert til Immanuel Kant og hans filosofi. Tekstene er skrevet av både nåværende og tidligere studenter, samt akademikere fra inn og utland.