Arkitektur N 8 - 2013

Oljenasjonens nye ansikt

A-labs nybygg på Fornebu, der Statoil er hovedleietaker, har høstet lovord som et framtidsrettet signalbygg. Arkitektur N har sendt en arkitekt og en interiørarkitekt for å se nærmere på oljenasjonens nye ansikt. – Statoilbygget kan leses som en direkte oversettelse av storkapitalens forventninger, mener Mirza Mujezinović. – Interiørløsningene virker godt tilrettelagt for virksomheten, men hvor fremtidsrettede er de egentlig? spør Kaja K. Geiran.

Også i dette nummeret:

En barndomsforelskelse

Kjærligheten til en enebolig på Ås var kanskje grunnen til at Knut Hjeltnes i tiårsalderen bestemte seg for å bli arkitekt. Nå har han vært tilbake på gamle tomter for å gjenoppleve barndomsforelskelsen. Resultatet er en entusiastisk hyllest til Are Vesterlids arkitektur.

Venezuelas vertikale slum

Torre David, et 45-etasjes kontorkompleks i Caracas, var nesten ferdig da prosjektet kollapset økonomisk i 1994. I 2007 flyttet en stor gruppe hjemløse borgere inn i den tomme bygningen, og i dag bor 3000 mennesker her. Urban-Think Tank har inngått et nært samarbeid med beboerne, for å studere tilpasningene de har gjort i bygget og finne frem til nye løsninger.

En samtale om møbeldesign

Hva står norsk møbeldesign for i dag og hvordan skal man etablere seg i et globalisert marked? Ellen S. Klingenberg har snakket med designerne Bjørn Jørund Blikstad og Espen Voll.

Hagen

Høsten 2013 ble et tyvetalls kunstnere og arkitekter invitert til å gjøre prosjekter i en rivningsklar bygård i Trondheim. Per Kristian Nygård anla en barokk hage med rosebusker og springvann inne i en av leilighetene i 4. etasje.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no.

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

Siste nummer av Albertine, Sexarbeid og migrasjon, er nå tilgjengelig.

Nyheter fra Eurozine