Arkitektur N 1/15

I dette nummeret av Arkitektur N kan du lese om to energinøytrale kontorbygg, nye hus som er en del av klimaløsningen heller enn en del av problemet. Landskapsarkitekt Inge Dahlman forteller om dialogen han har med landskapet.

Vi utforsker mediebegrepets rolle i kunstformidlingen, og fagredaktør Einar Bjarki Malmquist spør til slutt: Kanskje regjeringens beslutning om å rive Y-blokka faktisk skyldtes en kommafeil?

Les også:

Framtidens bygg: Powerhouse Kjørbo og 2226 i Østerrike

Powerhouse-samarbeidets rehabilitering av to kontorblokker i Kjørboanlegget i Sandvika reduserte byggenes energibehov med 90 prosent. Hva skal til for å bygge plusshus i Norge? Ingerid Helsing Almaas diskuterer med Camilla Moneta, Snøhettas prosjektleder for Powerhouse Kjørbo.

I Lustenau i Østerrike har arkitektfirmaet Baumschlager Eberle tegnet og bygget kontorer til seg selv. Resultatet er et energigjerrig kontorbygg, tilnærmet ribbet for tekniske installasjoner – og helt og holdent uten mekanisk ventilasjon eller oppvarming.

Inge Dahlman – en dialog med landskapet

Den profilerte landskapsarkitekten Inge Dahlman har gjennom en lang karriere operert på tvers av miljøer og hentet inspirasjon fra kunst- og designfeltet. I et intervju med Karsten Jørgensen forklarer han at det viktigste er å lytte til sine omgivelser.

– Jeg møter stedet med alle sanser åpne, sier Dahlman.

Mediets rolle i kunstformidlingen

På Barnas kunstmuseum i Kristiansand har arkitektene i Stiv Kuling skapt en museumsopplevelse spesialtilpasset for barn, der barna får møte kunsten på sine egne premisser. Gerd Elise Mørland roser prosjektet i en artikkel om hvordan ulike medier påvirker formidling.

Og Nordnorsk kunstmuseum i Tromsø utfordrer den tradisjonelle overbevisningen om at kunst bare skal vises i original form. Med utstillingen Digital Balke/Divine North gjenskapes Peder Balkes motiver digitalt. Hvordan påvirker det publikums kunstopplevelse?

Var det en kommafeil?

Da redaksjonen i Arkitektur N så at regjeringen overhodet ikke hadde begrunnet rivingen av Y-blokka på sine websider, ble en munter teori lansert. Kanskje det var en kommafeil?, spør Einar Bjarki Malmquist i en kommentar: ”Vi venter, ikke riv Y-blokka!” ble ved en tastefeil til ”Vi venter ikke, riv Y-blokka!”.

For det øvrige innholdet av Arkitektur N se www.arkitektur-n.no

Følg også med på vår engelskspråklige nettside www.architecturenorway.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!