Argument 2 /2013

Temanummer om hjernen. I tillegg har vi artikler om blant annet grønn strøm, arven etter Hugo Chávez, døden på Facebook, biomaterialer i kroppen og humanioras rolle i samfunnet, i tillegg til en kronikk fra rektorkandiat Torkil Vederhus.

Hjerneføde, nevrononsens og tankevekkende fakta – Argument #2 med tema HJERNEN er ute nå.
I tillegg til temaseksjonen bringer vi i denne utgaven artikler om blant annet grønn strøm, arven etter Hugo Chávez, døden på Facebook, biomaterialer i kroppen og humanioras rolle i samfunnet, i tillegg til en kronikk fra rektorkandiat Torkil Vederhus.

Tema denne gangen er hjernen – det bløte, grå og hemmelighetsfulle tenkeorganet. «Hadde hjernen vært enkel nok til å forstå seg på, så hadde vi vært for dumme til å forstå den,» skriver Tulpesh Patel i en gjennomgang av «nevrononsens». Temaseksjonen byr ellers på en kritisk blikk på personlighetstester, spørsmålet hva det innebærer å se, en etymologisk undersøking av ordet hjernen og et musikalsk sidespor.

I Samfunnsseksjonen finner vi artikler om Venezuela etter Hugo Chávez, hvordan vi møter døden i sosiale medier, hva som skjer om Frp tar over kulturpolitikken, hvorfor stemmerettsjubileet oppleves som en kvinnefeiring, hvordan Irlands økonomi er på vei tilbake og hva positiv sosiologi kan bidra med.

Vi starter en ny serie om humanioras identitet. Hva skal vi med 6000 HF-studenter i Oslo alene, og er kulturstudier relevant i et samfunn som skriker etter ingeniører? I Kulturseksjonen finnes også en anmeldelse av Cecilie Løveids nyeste diktsamling, en presentasjon av motekeiseren Valentino og en filmanalytisk tilnærming til ideen om hjernevask.

Naturvitenskap åpner med et eksempel på vellykket forskningsformidling, og har bidrag om homoseksualitet – genetisk eller tillært? -, om strømgarantier egentlig sier noen ting om strømmens renhet, hva ideen om «Schrödingers katt» egentlig skulle bevise, og om bestemor snart har kunstig hjerne i tillegg til kunstige hofter.

Se også nettsiden: www.argumentnett.no

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine