Utgivelser

Intervju med Tony Kushner, forfatter av Angels in America. Intervju med Romeo Castellucci om hans iscenesettelse Democracy in America, basert på Alexis de Tocqueville. Essay om Gertrude Steins Four Sanits in Three Acts, NY 1936. Krystian Lupas iscenesettelse av Kafkas Prosessen. Warszawa.

I mars kom NNM 1-18 ut, som alltid med stor bredde i innholdet. Lesereisa går fra Pyramiden på Svalbard, via skulpturkunst i Porsanger, sagnet om Raftsundet, etnisk identitet, utgravinga av Lovund-båten, sommerens fugler i fjæra på Senja, og til de gamle statuene av nordnorske folk i Nordmandsdalen i Helsingør i Danmark.

Blomster, bier og kjærlighet. Har naturen verdi i seg selv, eller bare som tjenesteyter for oss mennesker?

Tema: Kjærlighet. MELK er et skeivt kulturtidsskrift med det formål å belyse, synliggjøre og formidle skeiv kulturhistorie i Norge. I denne utgaven feirer vi kjærligheten i ulike varianter!

Tema: Skole. Hva slags skole er nødvendig for at elevene skal få utvikle sitt fulle potensial? Dette er et viktig spørsmål, ikke minst fordi det henger sammen med et enda større spørsmål. Hva slags samfunn er nødvendig for at alle mennesker skal få utvikle sitt fulle potensial – og hvordan kommer vi dit?

Diabetes er assosiert med koronarsykdom, og kardiovaskulær sykdom er viktigste dødsårsak hos mennesker med sykdommen. Les mer om både diabetes og koronarsykdom i siste nummer av Tidsskriftet.

Syn og Segn har levert sakprosa i 123 år og fornyar seg stadig. I den nye utgåva er det temasider om barnevern, samtale med filosof Helge Svare om mannskultur i krise, frie tekstar om homofile menn i litteraturen, abort, allmenningane, språk og ballett.

Tema: Skrekkfim. Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff har vært gjesteredaktører for Wuxia 3/4 – 2017 og laget et temanummer om skrekk og gru på film og tv.
I nummeret kan du blant annet lese intervjuer med skaperne bak tv-serier som Fortitude og Äkta människor, og et nyskrevet essay om sjangeren av skrekkfilmregissørene The Soskia Sisters.

Tema: Futura. MELK er et skeivt kulturtidsskrift med det formål å belyse, synliggjøre og formidle skeiv kulturhistorie i Norge. I denne utgaven utforsker vi fremtiden for skeiv kultur, formidling og aktivisme.

Høsten 2017 ble det kjent at Vegard Vinge og Ida Müller mistet basisfinansieringen fra Norsk kulturråd, bl.a. med begrunnelsen om at de ikke hadde arbeidet mye nok i Norge. Tidsskriftet belyser teatret til Müller og Vinge gjennom flere bidrag som speiler den internasjonale betydningen av dette særegne kunstnerskapet.

I det nye nummeret av Form Akademisk  publiserer vi tre fagfellevurderte artikler og en bokanmeldelse. I lederen forteller vi om om tidsskriftets invitasjon og deltakelse på Design Journal Editors’ Meeting på College of Design, Architecture, Art, and Planning (DAAP), University of Cincinnati i slutten av oktober.

Dette har vi tenkt en del på: Bak enhver bok finnes det et utall andre potensielle bøker som aldri ble realisert. Veier man ikke gikk, til tross for at lendet på et tidspunkt lå åpent og forlokkende i den retningen. I filmbransjen har «cutting room floor» blitt et begrep som refererer til opptakene som gjøres, men likevel ikke ender opp i den ferdige filmen. Hvilke bortklipte scener ligger og slenger rundt på norske forfatteres gulv? Og hva kan de fortelle oss om de ferdige bøkene?

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Noregs nei, samisk identitet, Homo naledi og Peer Gynt.

Etter ni år i Noreg fekk Mona Ibrahim Ahmed avslag på søknad om å bli norsk statsborgar. «Nett no kjennest det som om dei åra eg har vore i Noreg, ikkje har betydd noko som helst. Det er som om det er tom tid som berre har forsvunne.»

STEMMER har i 2017 startet Forfatterskole (12 sider i hvert nummer om å skrive), og har i nr. 2/2017 intervju med Knut Faldbakken om fortellerposisjoner i fiksjonstekster og et langt intervju med Silje Osnes Ulstein om debutantantologien Signaler.

Juleutgaven av Nordnorsk Magasin: Reiser i tid og landskap. Når noen har vært på ei reise, så har de noe å fortelle. Magasinets reise har så langt vart i 40 år. Vår redaksjon og frilansere har i løpet av disse årene vært i Island, Grønland og Russland, Finland og Sverige, på Færøyene og Orknøyene, for å nevne noe.

KULT, Vestfolds tidsskrift for kunst, kultur- og samfunsspørsmål reiser seg som en Fugl Fønix. Med nye krefter og i ny drakt vil tidsskriftet bidra til at viktige kultur- og samfunnsspørsmål blir belyst og diskutert.

Marxisme og brødbaking i ein kapitalistisk økonomi. Det ferskeste nummeret av Gnist vil være ekstra spennende for dem som er opptatt av marxistisk teori. Harald Minken har oversatt Bok 2 av Kapitalen og har en artikkel om hvilke nye perspektiv som kommer fram i den boka.

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine