Kritikerlagets veiledende satser

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk.

Fra 1.4.2021 er satsene som følger:

VEILEDENDE SATSER FOR KRITIKK OG KOMMENTARER 2021

Utarbeidet av Norsk kritikerlag

1) Standard kritikk og kommentartekster kr 5 100. Gjenbruk fra kr 2 550

2) Mer arbeidskrevende kritikker og kommentartekster kr 8 300. Gjenbruk fra kr 4 150

3) Essay kr 10 900. Gjenbruk fra kr 5 450.

4) Paneldebatt deltakelse fra kr 3 100
Tillegg for forberedt innlegg (etter avtale) kr 1 250

5) Paneldebatt ledelse / Konferansier fra kr 4 500

6) Foredrag opp til 20 minutter fra kr 4 600

7) Foredrag opp til 45 minutter fra kr 8 500. Gjenbruk fra kr 5 000

8) Foredrag opp til 60 minutter fra kr 10 000. Gjenbruk fra kr 6 000

9) Satser for podkast
Honorar for podkast-deltakelse baseres på den av lagets øvrige satser som gjelder bidragets genre, enten kritikk, panelsamtale eller foredrag. Merk at honorar skal speile bidragsyters arbeidsinnsats og forberedelsestid. Ordstyrer/ansvarlig honoreres i tråd med lagets satser for ledelse av paneldebatt (fra kr 4 500).

Om satsene
Satsene er beregnet med tanke på kritikernes tidsbruk og at honoraret skal inkludere frilanserens kostnader ved feriepenger, pensjon, sykeforsikring, kontor osv. Reise og diett i henhold til statens satser kommer i tillegg.

Punkt 4–8 er identiske med Norsk forfattersentrums satser.

Merk at Forfattersentrum anbefaler at man tar et tillegg for lang reise, fra kr 2 000, når reisen gjelder kun ett oppdrag og hvor det er mer enn fire timer reise vei totalt med raskeste reisemåte, uansett hvilken reisemåte som blir benyttet. Dette tillegget må avklares med oppdragsgiver på forhånd.

Forhåndsvarsel om økning av satsene i 2022
Kritikerlaget vil i 2022 skjele til Norsk Journalistlags veiledende frilanssatser når nye satser skal settes. Per mars 2021 er NJs sats for anmeldelse (anslått arbeidstid én dag) kr 6 255. For lengre oppdrag er satsen kr 5 000 per dag.

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.