Sterke historier. Avsløringer, dokumentasjon og fortelleteknikk

Kl. 17.00 på Tidsskriftdagen 17.11: Hør Johanna Bäckström Lerneby: Hur berättar man en reportage på bästa sätt?

Johanna Bäckström Lerneby berättar om hur hon lägger upp arbetet när hon skriver och gör tv av sina historier. Hon tänker alltid på publiken i första hand. 2015 vann hon Stora journalistpriset i Sverige i klassen Årets berättare. I höst publicerade hon ett uppmärksammat reportage om Familjen Ali Khan i Göteborg i Aftonbladet.

Johanna Bäckström Lerneby: Sen i april chef för rättsredaktionen på Aftonbladet. Har jobbat på SVT bla som undersökande reporter på Uppdrag granskning och nyhetschef SVT Sport. Nominerad till Grävande journalisters pris Guldspaden 5 gånger, vunnit 2. Nominerad till Stora journalistpriset 2 gånger, vunnit 1 (vann 2015) Har skrivit en bok om trafficking. Bor i Göteborg. Jobbar i Stockholm. Har två tonårsdöttrar.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!