STEMMER-prisen delt ut for andre gang

27.april arrangerte STEMMER Magasin for litterære og samfunnsengasjerte  tekster prisutdeling i tekstkonkurransen Underveis, på Litteraturhuset i  Oslo.

STEMMER arrangerer årlige tekstkonkurranser, og vi delte ut STEMMER-prisen for andre gang. Tine Kolstad presenterte juryens uttalelse. Hilde Kat. Eriksen, som vant i kategorien prosa, og Cathrine Louise Finstad, som vant i kategorien dikt, leste tekstene sine høyt og fikk diplom, bilde og blomster av Sonja Nyegaard og Merete Berg Toreg. Deretter leste Gunnar Hagen, som fikk andrepris i kategorien prosa, sin tekst.

Vi avsluttet første del av arrangementet med et kunstnerisk innslag v/ Nina Andresen-Borud, Verena Waddel og Dag-Michael Andresen. Etter pausen arrangerte vi et åpent redaksjonsmøte, som ble ledet av Kristian Lødemel  Sandberg og Oddmund Kårevik fra redaksjonsrådet.

Det kom mange fine  innspill: ”Bladet er veldig personlig. Jeg føler at det snakker til meg”.  ”Jeg savner humor”. ”Godt å lese noe som setter i gang tankene, jeg likte stoffet om Forsøksgymnaset i forrige nummer. Det fikk meg til å reflektere over hva som skjer i skolen i dag”.

Oddmund Kårevik fortalte om The Sun Magazine, som intervjuer personer som har noe ved seg, for eksempel økologiske bønder, forskere, politikere eller folk som har funnet veien ut av en livskrise. De tør å ta plass, og magasinet tør å gi plass. Magasinet  har også noe som heter Readers Write, der leserne sender inn tekster om spesielle temaer som for eksempel ”sukker” eller ”regn”.

Det ble sagt at STEMMER hadde et passe høyt nivå: Det var ikke for seriøst (som for eksempel Vinduet), men brakte gode historier. Alle har en historie å fortelle. Det er fint å møtes rundt gode tekster og feire.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.