STEMMER-prisen delt ut for andre gang

27.april arrangerte STEMMER Magasin for litterære og samfunnsengasjerte  tekster prisutdeling i tekstkonkurransen Underveis, på Litteraturhuset i  Oslo.

STEMMER arrangerer årlige tekstkonkurranser, og vi delte ut STEMMER-prisen for andre gang. Tine Kolstad presenterte juryens uttalelse. Hilde Kat. Eriksen, som vant i kategorien prosa, og Cathrine Louise Finstad, som vant i kategorien dikt, leste tekstene sine høyt og fikk diplom, bilde og blomster av Sonja Nyegaard og Merete Berg Toreg. Deretter leste Gunnar Hagen, som fikk andrepris i kategorien prosa, sin tekst.

Vi avsluttet første del av arrangementet med et kunstnerisk innslag v/ Nina Andresen-Borud, Verena Waddel og Dag-Michael Andresen. Etter pausen arrangerte vi et åpent redaksjonsmøte, som ble ledet av Kristian Lødemel  Sandberg og Oddmund Kårevik fra redaksjonsrådet.

Det kom mange fine  innspill: ”Bladet er veldig personlig. Jeg føler at det snakker til meg”.  ”Jeg savner humor”. ”Godt å lese noe som setter i gang tankene, jeg likte stoffet om Forsøksgymnaset i forrige nummer. Det fikk meg til å reflektere over hva som skjer i skolen i dag”.

Oddmund Kårevik fortalte om The Sun Magazine, som intervjuer personer som har noe ved seg, for eksempel økologiske bønder, forskere, politikere eller folk som har funnet veien ut av en livskrise. De tør å ta plass, og magasinet tør å gi plass. Magasinet  har også noe som heter Readers Write, der leserne sender inn tekster om spesielle temaer som for eksempel ”sukker” eller ”regn”.

Det ble sagt at STEMMER hadde et passe høyt nivå: Det var ikke for seriøst (som for eksempel Vinduet), men brakte gode historier. Alle har en historie å fortelle. Det er fint å møtes rundt gode tekster og feire.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!