Og de nominerte er…

Årets nordiske tidsskrift kåres på Bokmessen i Gøteborg fredag den 28. september. Årets tidsskrift i Norge, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, er vår kandidat. Fra de andre landene i Norden er Nya Argus (Finland), Suomen Luonto (Finland), Standart (Danmark) og Ett lysande namn (Sverige) nominerte.

Prisen ble første gang delt ut i Oslo i 2009. Seieren gikk da til det norske litteraturtidsskriftet Vinduet. Siden den gang har Norge gjort stor suksess.  I fjor vant litteraturtidsskriftet Bokvennen, og de mottok prisen under bokmessen Bogforum i København. Det allmennkulturelle tidsskriftet Syn og Segn landet prisen på bokmessa i Helsingfors i 2010.

Kan 2012 være året et dansk, finsk eller svensk tidsskrift går av med seieren? Eller vinner et norsk tidsskrift for fjerde år på rad?

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!