Manglende økning til tidsskriftfeltet får konsekvenser

Styreleder i Norsk tidsskriftforening, Nana Rise-Lynum sier at Kulturrådets prioritering av tidsskrift i budsjettsøknaden for 2019 gledet alle som jobbet for det, men at skuffelsen var stor når økningen på 10 millioner som de ba om ikke ble bevilget. «Det er verkeleg ikkje mykje pengar vi bed om. Tidsskriftfeltet er fattig, og likevel svært viktig.

Det er ikkje rett at kulturarbeidarar skal drive dugnadsarbeid. Mange tidsskrift har knapt råd til trykk og distribusjon, og slett ikkje å honorere sine skribentar. Trass i dette leverer norske tidsskrift både vektige og viktige innspel til den offentlege samtalen. Samfunnet står overfor grunnleggande utfordringar i media, noko som i stor grad påverkar kulturjournalistikken. Tidsskrifta spelar ei stadig større rolle og tar dette på største alvor. Men får ikkje feltet tilført meir midlar så kan mange viktige stemmer stilne.»

Også Tone Hansen og Anne Oterholm påpeker viktigheten av en økning til tidsskriftfeltet etter at Kulturrådets prioritering ikke fikk gjennomslag.

Les hele Tone Hansen og Anne Oterholms innlegg her.

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine